NIBE förvärvar 65% av aktierna i Miles Industries Ltd., Kanada

NIBE Group har förvärvat 65% av aktierna i det kanadensiska brasvärmebolaget Miles Industries Ltd. och kommer att förvärva resterande aktier senast 2026.

Miles Industries är ett familjeägt företag som grundades av Gary och Barbera Miles 1977. Idag är sönerna, Martin och Paul Miles, ägare till Miles Industries och även verksamma i bolaget sedan lång tid tillbaka. Miles Industries, som säljer sina produkter under det välkända varumärket Valor har under flera decennier byggt upp ett starkt återförsäljarnät i såväl Kanada som USA, vilket resulterat i en mycket stark och väletablerad marknadsposition i Nordamerika. Verksamheten bedrivs i Vancouver med cirka 80 anställda och bolaget omsätter cirka 75 MCAD med en rörelsemarginal som klart överstiger 10%.

"Det är med stor tillfredställelse vi idag kan meddela att vi har förvärvat 65% av aktierna i Miles Industries med produkter sålda under varumärket Valor, som är ett av brasvärmebranschens mest anrika och välkända inom premiumsegmentet i Nordamerika. Detta har åstadkommits tack vare familjen Miles passion för ständig utveckling av nya produkter tillsammans med fokus på långsiktiga kundrelationer”, säger Gerteric Lindquist, VD och koncernchef för NIBE Industrier.

"Martin och Paul Miles kommer fortsätta att driva verksamheten vidare tillsammans med oss, vilket är helt i linje med vår företagsfilosofi", säger Gerteric Lindquist.

Miles Industries kommer att ingå i affärsområdet NIBE Stoves och konsolideras i NIBE från och med 1 januari, 2023. Köpeskillingen anges inte eftersom den förvärvade verksamheten kommer att utgöra en mindre del av NIBE-koncernen.

För mer information: Gerteric Lindquist, CEO och Hans Backman, CFO; +46 (0)433-27 30 00

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 13 januari 2023 kl. 18.10 CET.

NIBE Group  –  en global koncern med bolag och närvaro i hela världen
NIBE Group är en global koncern som bidrar till ett minskat klimatavtryck och bättre utnyttjande av energi. Inom våra tre affärsområden – Climate Solutions, Element och Stoves – utvecklar, tillverkar och marknadsför
vi ett brett utbud av miljövänliga och energieffektiva lösningar för inomhuskomfort i alla typer av fastigheter samt komponenter och lösningar för intelligent uppvärmning och styrning inom industri och infrastruktur.

Från starten i småländska Markaryd för 70 år sedan, har NIBE vuxit till en global koncern med 20.400 (18.700) medeltal anställda. Drivkraften har sedan starten varit en stark kultur av entreprenörskap och en passion för ansvarsfullt företagande. Framgångsfaktorerna har varit långsiktiga investeringar i hållbar produktutveckling och strategiska förvärv. Tillsammans har detta åstadkommit en målinriktad och kraftig tillväxt som 2021 genererade en omsättning på drygt 30 (27) miljarder kronor.

NIBE är sedan 1997 börsnoterat under namnet NIBE Industrier AB på Nasdaq Nordic, Large Cap med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011.

Nikkiso Clean Energy & Industrial Gases Group Announces Expansion of Service for Middle East and Northern Africa30.1.2023 23:49:26 CET | Press release

TEMECULA, Calif., Jan. 30, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Nikkiso Clean Energy & Industrial Gases Group (“Group”), a part of the Nikkiso Co., Ltd (Japan) group of companies, is proud to announce yet another expansion of their manufacturing and service capabilities for the Middle East and Northern Africa markets. With this expansion, they will be providing pump and turboexpander aftermarket repairs of their full line, including J.C. Carter pumps. Their new state-of-the-art service center will allow repairs to be made locally rather than the need to ship elsewhere. The new facility, based in the Sharjah Free Zone, was established to provide expanded support for the Middle East and Northern Africa markets. They have added field service support, and shop technicians specifically trained to support Marine, J.C. Carter, Nikkiso Cryogenic Pumps (ACD and Nikkiso Cryo) and Turboexpanders. In addition to in-shop and on-site repairs, they will provide aftermarket service. “With this facility, we will b

Constellation Brands Prices Offering of Senior Notes30.1.2023 22:40:18 CET | Press release

VICTOR, N.Y., Jan. 30, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Constellation Brands, Inc. (NYSE: STZ), a leading beverage alcohol company, announced today that it priced the public offering of $500.0 million aggregate principal amount of 5.000% Senior Notes due 2026 (the “notes”) for a public offering price of 99.829% of the principal amount of the notes. The notes will be senior obligations that rank equally with all of Constellation’s other senior unsecured indebtedness. Closing of the offering is expected to occur on February 2, 2023. Constellation intends to use the net proceeds from the offering for general corporate purposes, including the repayment of a portion of its indebtedness outstanding under the delayed draw three-year term loan facility of its term loan credit agreement, dated as of August 9, 2022, as amended on October 18, 2022. BofA Securities, Inc., Goldman Sachs & Co. LLC, and J.P. Morgan Securities LLC are acting as the joint book-running managers of the offering. The notes are be