Ni ting å gjøre ute i påsken

I påsken får mange mer tid til å være sammen med venner og familie. Kom i påskestemning med disse aktivitetene, enten dere reiser bort eller er hjemme.

UTEFERIE: Norsk Friluftsliv har tips til påskens uteaktiviteter for både barn og voksne. Foto: Gard Eirik Arneberg

For noen er påske synonymt med turer på fjellet eller båtpuss ved sjøen, men hvert år er det også en stor andel nordmenn som har hjemmepåske. Uansett hvor man tilbringer dagene, pleier mange å ta en tur ut i naturen i løpet av påsken, forteller Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

– Påsken er på mange måter en friluftshøytid her i Norge. Mange ser fram til lange skiturer i høyfjellet, men det er langt ifra det eneste man kan gjøre. Enten det er vårvær eller snø der du er finnes det mange aktiviteter å velge blant, som verken krever mye forberedelser eller store utgifter, sier Lier.

Norsk Friluftsliv oppfordrer alle til å benytte fridagene til å prøve nye aktiviteter sammen ute, og utforske både nye og gamle tradisjoner.

Til inspirasjon har de samlet ni tips som passer like fint for både voksne og barn.

– Vi håper disse forslagene kan inspirere til nye påsketradisjoner, enten du tilbringer ferien hjemme eller borte. Og husk at har du ikke turutstyr, kan du låne dette helt gratis på utlånssentraler, BUA eller av venner og kjente, oppfordrer Lier.

Ni uteaktiviteter til påsken

1. Besøk en gapahuk: Finn ut hvor nærmeste gapahuk ligger, og legg turen dit. Gapahuker er ofte plassert på steder som er enkle å nå, ofte er de også tilknyttet bålplasser.

2. Tenn bål og lag appelsin-brownie: Med brownierøre på termos som fylles i uthulede appelsiner, lager dere raskt en deilig påskedessert på bål. Obs – det generelle bålforbudet inntreffer 15.april. Vis aktsomhet!

3. Les påskekrim i hengekøya: Heng opp en hengekøye i naturen, ta med en spennende påskekrim, og la roen senke seg. Husk varme klær og påskegodt!

4. Spill påskekubb: Kubb er like morsomt nå i påsken som ellers. Hva med å utfordre venner og familie til en påsketurnering?

5. Lag eggeretter ute: For mange er egg selvskrevent til frokost eller lunsj i påsken. Hva med å flytte matlagingen ut? Eggerøre, omelett eller tur-quiche er enkelt å lage på primus.

6. Påskeleker: Påskeskirenn er morsomt for både barn og voksne. Er det ikke snø der dere bor, kan dere arrangere eggeløp, sekkeløp eller en morsom hinderløype ute.

7. Ta en natt ute: Det er noe spesielt med å legge seg til å sove ute i naturen. Har dere ikke telt eller hengekøye, kan dere kanskje låne?

8. Finn påskepynt i naturen: Gåsunger, kongler og annet fra naturen kan bli til fin bordpynt. Hva med å lage påskepynt med elementer fra naturen sammen med barna?

9. Ta årets første bad: Er du av den tøffe typen? Da kan påsken være en super anledning til å åpne årets badesesong, bare husk nok varme klær og varm drikke til etterpå.

FLYTT MATLAGINGEN UT: Ingen påske uten egg, men hvem har sagt at de må tilberedes inne? Foto: Gard Eirik Arneberg