Ni av ti nordmenn føler seg mindre bekymret ute i naturen

Ute i frisk luft har vi det bedre. I en ny Ipsos-undersøkelse svarer ni av ti at de føler seg mindre bekymret når de er ute i naturen.

KORONAVENNLIG: I naturen er det både rom for å senke skuldene, og enklere å holde meteren. Foto: Helene Rønningstad Halsos

– Naturen er gull verdt for den psykiske helsen vår, sier Bente Lier, generalsekretær i fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv, som har initiert Ipsos-undersøkelsen.

Der svarer 89 prosent at de er helt eller delvis enig i at de føler seg mindre bekymret og lettere til sinns ute i naturen.

Voksne mellom 25 og 39 år er de som oppgir å ha aller best effekt av å komme seg ut. Av disse er hele 71 prosent helt enige i at de bekymrer seg mindre når de er ute.

At naturen har gode psykiske helsegevinster, underbygges også av forskning. En amerikansk studie fra tidligere i år viste for eksempel at bare 10 minutter i naturen kan være nok til å redusere stress.

Lier mener dette er noe alle bør benytte seg av, spesielt i perioden vi nå er inne i.

– Med dagens strenge koronatiltak kan jeg forstå hvis en del synes at dørstokkmila har blitt litt lengre i disse dager. Men faktisk er det akkurat nå vi trenger å komme oss ut, for å senke skuldrene og lufte hodet litt, sier hun.

Norsk Friluftsliv har nå en klar oppfordring til alle i hele landet.

– Vi oppfordrer alle til å komme seg ut i frisk luft minst en gang om dagen, i vår nye kampanje #1omdagen. Selv om mye er stengt, er naturen fortsatt åpen, og vi håper at denne huskeregelen kan hjelpe flere å komme seg ut, sier Lier.

Resultatene fra undersøkelsen, som ble gjennomført i november, er på linje med tall fra tidligere i vår. Da svarte ni av ti nordmenn at ble mindre stresset av en tur ut i naturen.