Ni artister blir med videre i Stjernekamp

Etter problemer med sms-stemmene under lørdagens sending er det bestemt at kveldens ni artister blir med videre i konkurransen.

Foto: Julia Marie Naglestad

- Vi fikk noen tilbakemeldinger om at enkelte som har stemt via sms ikke fikk kvitteringsmelding. Vi så også at vi fikk inn veldig mange sms-stemmer etter at avstemmingsperioden under sending var over, og derfor kan vi ikke garantere at vi har et riktig resultat. Det er vår jobb å sikre en rettferdig avstemming, så dette er vi nødt til å ta en grundig gjennomgang av sammen med firmaet Link Mobility som står for sms-avstemmingen. Løsningen for avstemningen på nrk.no/stem fungerte, men vi er nødt til å ha hele bildet av nett- og sms-stemmer. Vi vet at marginene er små i slike avstemninger og derfor er det eneste riktige å fortsette med ni artister neste uke, sier Mirja Minjares, prosjektredaktør i NRK.

Det betyr at Sandra Lyng er med videre i Stjernekamp sammen med de åtte andre deltakerne som sto på scenen og konkurrerte i countrysjangeren lørdag kveld.

- Jeg er lei meg for at Sandra måtte få opplevelsen å ryke ut, men nå gleder vi oss til å ha henne med videre! Det var viktig å ta denne avgjørelsen raskt etter sending slik at ikke Sandra mister tid til å forberede seg til neste uke, sier Minjares.

- Dette er også veldig leit for seerne som har engasjert seg gjennom å stemme. Nettopp derfor må vi ta en skikkelig gjennomgang sammen med leverandøren, sier Minjares.

Sandra glad for å være med videre

-Det ble en følelsesmessig berg-og-dalbane etter sending. Først var jeg utrolig lei meg, og så ble jeg veldig glad da jeg fikk vite at jeg er med videre. Det eneste som var positivt med å tro at jeg røk ut var å slippe å synge opera, men jeg elsker å ta en utfordring så nå er jeg selvfølgelig klar for det også, sier Sandra Lyng.

Foto: Julia Marie Naglestad

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NO, NRK TV, NRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.