Nexstim förlänger avtalet med sin distributör i Kanada och mottar beställning på tre NBT®-system

Företagsmeddelande, Helsingfors,25.5.2021 kl. 12.30(EEST)

Nexstim Abp (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (”Nexstim” eller ”bolaget”) meddelar att det har förlängt avtalet med sin kanadensiska distributör Canadian Health Solutions med ytterligare fem år.

Avtalet fokuserar även framöver på försäljning av Nexstims NBT®-system för behandling av egentlig depression. I samband med avtalsförlängningen beställde distributören tre NBT®-system med tillhörande engångsartiklar.

Mikko Karvinen, vd för Nexstim Abp, lämnade följande kommentar: ”Med tanke på de utmaningar som orsakats av den globala pandemin under de senaste 14 månaderna har vårt förhållande med Canadian Health Solutions förstärkts ytterligare. Jag är imponerad av Dr David Elias och hans kunniga team och övertygad om att denna första beställning på tre system är bara början på att man även i Kanada får tillgång till den mest individanpassade TMS-behandlingen mot depression. Detta partnerskap öppnar upp enorma möjligheter.”

För mer information gå in på bolagets webbplats på www.nexstim.com eller kontakta:

Mikko Karvinen, verkställande direktör
mikko.karvinen@nexstim.com

Erik Penser Bank AB (Certified Adviser)
certifiedadviser@penser.se

Om Nexstim Abp

Nexstim är ett finländskt medicinteknikbolag som verkar på den globala marknaden. Vår mission är att möjliggöra individualiserad och effektiv diagnostik och behandling av svåra sjukdomar i hjärnan.

Nexstim har tagit fram en banbrytande teknik för icke-invasiv hjärnstimulering som kallas SmartFocus®. SmartFocus® bygger på transkraniell magnetstimulering (transcranial magnetic stimulation, TMS) i kombination med 3D-navigering. Den unika tekniken möjliggör exakt och individuellt anpassad stimulering av det rätta området i hjärnan.

SmartFocus® TMS används i Nexstims system för navigerad hjärnterapi (Navigated Brain Therapy, NBT®) som fått godkännande från FDA för marknadsföring och försäljning i USA för behandling av egentlig depression. NBT®-systemet har i Europa fått CE-märkning för behandling av egentlig depression och kronisk neuropatisk smärta.

Nexstim marknadsför också sitt system för navigerad hjärnstimulering (Navigated Brain Stimulation, NBS) som bygger på samma teknikplattform, dvs. SmartFocus® TMS. NBS-systemet är det enda FDA-godkända och CE-märkta TMS-systemet för preoperativ kartläggning av hjärnbarken för motorik och tal. Nexstims aktier finns noterade på Nasdaq First North Growth Market Finland och Nasdaq First North Growth Market Sweden.

Mer information finns på www.nexstim.com

Bavarian Nordic leverer vacciner til Englands beredskab i forbindelse med nye tilfælde af abekopper11.6.2021 19:12:35 CEST | pressemeddelelse

KØBENHAVN, Danmark, 11. juni 2021 – Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at selskabet for nylig er blevet anmodet af de engelske sundhedsmyndigheder, Public Health England (PHE) og Medicines and Health Products Regulatory Agency (MHRA), om at levere koppevaccinen IMVANEX® til vaccination i forbindelse med nye, udefrakommende tilfælde af abekopper i mennesker i England. To relaterede tilfælde er blevet bekræftet og er blevet indlagt på et hospital i Liverpool. Den ene er sandsynligvis blevet smittet i Afrika, hvorfra familien ankom et par dage inden sygdommen brød ud, mens den anden sandsynligvis er blevet smittet af det første tilfælde efter hjemkomsten. Abekopper er en sjælden, men alvorlig sygdom, der naturligt forekommer i det centrale og det vestlige Afrika. Sygdommen er beslægtet med den menneskelige koppesygdom, om end den er mindre alvorlig med en dødelighed, der er estimeret til at være fra 1-10% af tilfældene. IMVANEX (MVA-BN) er godkendt af Europa-Kommissionen til

Bavarian Nordic Assists Public Health England in Response to New Cases of Monkeypox11.6.2021 19:12:35 CEST | Press release