Nexans – stolt leverandør til Skagerrak 4

– Vi i Nexans er stolt leverandør av Skagerrak 4- kraftforbindelsen som i dag ble offisielt åpnet av kronprins Haakon og kronprins Fredrik. Skagerrak 4 bidrar til økt forsyningssikkerhet, mer fornybar kraftproduksjon og et mer klimavennlig energisystem i Norge og Danmark, sier kommunikasjonsdirektør Trude Larstad.

Til prosjektet har Nexans produsert 140 km høyspent sjøkabel, som er lagt på havbunnen av Nexans’ eget kabelleggingsfartøy, C/S Nexans Skagerrak, mellom Bulberg nord for Limfjorden på Jylland til Fugleviksundet ved Kristiansand. I tillegg har Nexans også produsert og installert den 12km lange norske landkabelen.

Nexans har levert alle de fire Skagerrak-kablene

Nexans installerte de to første HVDC-sjøkablene over Skagerrak (SK 1–2) mellom 1976 og 1977 i et banebrytende prosjekt: De var på dette tidspunktet de lengste DC-kablene som noen gang var blitt installert. Kablene, som er beregnet på 250 kV, har i godt over 30 år gitt effektiv og pålitelig sammenkobling med en kapasitet på 500 MW mellom Danmark og Norge. I 1993 ble sammenkoblingen oppgradert med en tredje kabel fra Nexans (SK 3).

Kapasiteten var 1000MW med Skagerrak 1,2 og 3 til sammen. Med Skagerrak 4 koblet sammen med Skagerrak 3 økes den totale kapasiteten til 1700MW.

Om Nexans Nexans tilfører verden energi gjennom et omfattende utvalg av kabler og kablingsløsninger som gir økt ytelse for kunder over hele verden. Nexans' ansatte bruker en tilnærming som er basert på partnersamarbeid, og som støtter kunder innenfor fire sentrale forretningsområder: kraftoverføring og -distribusjon (sjø og land), kraftressurser (olje og gass, gruvedrift og fornybar energi), transport (veg-, jernbane-, luft- og sjøtransport) og bygg (næringsbygg, boliger og datasentre). Nexans' strategi er basert på løpende innovasjon innenfor produkter, løsninger og tjenester, personalutvikling, kundeopplæring og lansering av trygge industriprosesser med minst mulig miljøpåvirkning. I 2013 opprettet Nexans – som første kabelaktør – en stiftelse for å iverksette bærekraftige tiltak som gir underprivilegerte lokalsamfunn over hele verden tilgang til kraft. Vi driver kommersiell virksomhet over hele verden, har produksjon i 40 land, sysselsetter nærmere 26 000 medarbeidere og hadde en omsetning på nesten 6,4 milliarder euro i 2014. Selskapet er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger på: www.nexans.com Om Nexans Norway Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Namsos, Langhus, Karmøy og Halden. Selskapet har omlag 1 600 ansatte og er organisert i tre divisjoner: Market Lines, Hybrid Underwater Cable og Submarine High Voltage. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans4.12.2018 12:02:31 CET | Pressemelding