Nexans setter ny verdensrekord for å styrke Norges kraftnett

Nexans skal installere en sjøkabel i Norge på 526 meters dyp, og selskapet vil dermed slå sin egen verdensrekord for verdens lengste og dypeste 420 kV PEX sjøkabelsystem. Sjøkabelen kompletterer siste byggetrinn i BKKs etablering av en ny kraftlinje til Begensområdet som vil sikre strømforsyningen til ca. 200 000 husstander, industri og næringsliv.

Oslo, 6. oktober 2017 – Selv om de nordiske landene er blant de fremste når det gjelder utvikling av ren strøm, er forbruket av energi per innbygger blant det høyeste i verden på grunn av kaldt klima og spredt bosetning. For å imøtekomme økende strømetterspørsel og holde følge med økt energiproduksjon installerte BKK Nett AS, som er et av Norges største kraftselskaper, Kollsnes-Mongstad-kraftlinjen for å styrke kraftnettet på Vestlandet. Etter å ha produsert og installert to sjøkabler for Kollsnes-Mongstad-forbindelsen, har BKK Nett AS nå gitt Nexans en kontrakt på ca 350 millioner kroner for å levere den tredje og siste sjøkabelen.

Den nye 420 kV-forbindelsen mellom Modalen og Mongstad vil sikre strømforsyningen til mer enn 420 000 innbyggere, industri og næringsliv i hele regionen. På grunn av det vidstrakte øylandskapet på vestkysten av Norge vil Nexans' sjøkabel krysse Fensfjorden, som er omtrent 8 km bred og 526 m på det dypeste. Dette vil overgå rekorden på verdens lengste og dypeste 420 kV PEX sjøkabelsystem.

Den forrige rekorden ble satt av Nexans under konstruksjonen av den første delen av forbindelsen mellom Kollsnes og Mongstad i slutten av 2016. Kollsnes-Mongstad-forbindelsen måtte krysse to fjorder: Lurefjorden og Hjeltefjorden, som var 390 meter på det dypeste.

"Gjennom bedriftens lange historie har vi alltid hatt tett samarbeid med kundene våre for å utvikle den mest avanserte teknologien som gjør at vi kan realisere selv de mest ambisiøse energiprosjektene", sier Vincent Dessale, Executive Vice President i Subsea Energy Systems Business Line i Nexans Norway.  "Vi gleder oss over at BKK igjen har vist tillit til Nexans og gitt oss oppgaven med å levere alle de tre sjøkablene som er nødvendig for å gi trygg strømforsyning til de lokale innbyggerne, i tillegg til industrien og næringslivet som skaper verdier på Vestlandet. Vi ser frem til å levere dette inspirerende prosjektet og til å slå vår eksisterende verdensrekord."

Nexans skal utvikle og produsere sjøkabelen ved sin fabrikk i Halden. Installasjon og sjøbunnsarbeid vil utføres med Nexans’ eget kabelleggingsfartøy C/S Nexans Skagerrak sommeren 2019.  Etter igangsettingen skal Modalen-Mongstad-anlegget overføres til Statnett ASA, selskapet som er systemansvarlig for Norges sentralnett.

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden.

Selskapet har omlag 1 550 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans4.12.2018 12:02:31 CET | Pressemelding