CLTRe

Nettsvindlere er ekstra aktive før jul

I en stressende førjulstid er det viktig å ikke glemme sikker nettbruk. Jula er høytid også for nettkriminelle, og de benytter flere metoder for å forsøke å svindle deg over epost eller SMS.

NETTSVINDEL: Svindlere sender eposter med gode tilbud for å lokke deg inn i falske nettbutikker. Hvis du trykker på lenken sendes du ofte til en falsk nettbutikk, der de forsøker å få deg til å oppgi sensitiv informasjon. Foto: iStock

– I julehandel-sesongen er nettkriminelle ekstra aktive. De vil utnytte at mange er stresset, og som følge av det mindre kritiske og årvåkne. De forsøker både å svindle folk når de handler i nettbutikker, men også gjennom SMS og mail etter at man har handlet på nett, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe, som er en del av det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

4 av 5 handler på nett

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at 4 av 5 nordmenn i alderen 16-79 år handlet på nett i perioden august 2018 – august 2019. Nettkriminelle ønsker å utnytte at mange handler på nett i forbindelse med julehandelen.

– Nettsvindlere sender ut eposter med gode tilbud for å lokke deg inn i falske nettbutikker. For å øke sannsynligheten for at du klikker på lenken som skal ta deg til tilbudene, utgir mange eposter seg for å komme fra kjente og seriøse butikker. Hvis du trykker på lenken sendes du til en falsk nettbutikk, der de forsøker å få deg til å oppgi sensitiv informasjon, sier Kai Roer.

Utnytter at du venter på pakke

Svindlere utnytter også at mange venter på pakker fra en nettbutikk eller familie og venner i løpet av desember. De sender epost eller SMS med en melding om at pakken din for eksempel ikke kan leveres på grunn av manglende porto, med lenke til en side der portoen kan betales.

– De håper at mottakere av en slik melding venter på en pakke og dermed trykker på lenken og oppgir sensitiv informasjonen, som for eksempel kredittkortinformasjon. Mange har mye å tenke på før jul, og hvis de venter på en pakke tenker de gjerne at det er best å trykke på lenken for å sikre at pakken kommer i tide. Det må du ikke gjøre, forklarer Kai Roer.

– Du skal heller gå inn på nettsiden til distributøren meldingen ser ut å komme fra og se om du får samme melding når du taster inn et sporingsnummer der, eller kontakte distributøren direkte. Hvis du tar kontakt er det viktig å ikke bruke kontaktinformasjon som står i eposten eller SMS-en du mottok, men å søke opp dette selv. Kontaktinformasjonen som opplyses om i eposten eller SMS-en fører deg ofte rett til svindlerne, sier sikkerhetsekspert Kai Roer.

5 nettsikkerhetstips:

1. Vær kritisk til gode tilbud på epost eller SMS som virker for gode til å være sanne, også hvis de utgir seg for å komme fra en kjent og seriøs nettbutikk.

2. Vær kritisk til epost eller SMS om at pakker ikke kan leveres eller at betalingskortet ditt er blitt avvist.

2. Ikke trykk på lenker i slike eposter eller SMS-er. Skriv adressen til avsenderen inn i nettleseren selv og se etter budskapet på det du vet er riktig nettside.

3. Unngå å handle i nettbutikker du ikke har hørt om før.

5. Følg med på kredittkortutskrifter og i nettbanken etter at du har handlet på nett, slik at du raskt kan oppdage om noen har fått tak i informasjon om kortet ditt og misbruker det.

AKTIVE: – I julehandel-sesongen er nettkriminelle ekstra aktive. De vil utnytte at mange er stresset, og som følge av det mindre kritiske og årvåkne, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke
SMS-SVINDEL: Ikke svar på lenker i SMS-er som ber om betalingskortinformasjon eller annen sensitiv informasjon.  Foto: iStock
SMS-SVINDEL: Ikke svar på lenker i SMS-er som ber om betalingskortinformasjon eller annen sensitiv informasjon. Foto: iStock

Om CLTRe

CLTRe

Følg saker fra CLTRe

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra CLTRe på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra CLTRe