MasterCard

Netthandel og betalinger i fokus for nordiske småbedriftseiere i år

Del

For å møte nye forbrukerbehov, har nordiske små og mellomstore bedrifter måttet snu til e-handel for å overleve, ifølge en ny undersøkelse fra Mastercard.

Malin Berge, Vice President Strategic Growth i Mastercard Norden og Baltikum.
Malin Berge, Vice President Strategic Growth i Mastercard Norden og Baltikum.

En undersøkelse fra Mastercard blant nordiske små og mellomstore bedrifter viser at 27 prosent har økt sin tilstedeværelse på nett i 2020.

Blant selskaper som mener digitalisering er viktig (47 prosent), sier 70 prosent at de i 2021 og utover vil prioritere å utvikle nettvirksomheten, blant annet gjennom forbedret sikkerhet og brukeropplevelse. I tillegg ønsker 69 prosent av småbedriftseierne som mener digitalisering er viktig, å fokusere på å finne nye kunder på nett i 2021, og 65 prosent prioriterer å øke salget på nett til eksisterende kunder.

35 prosent ønsker å finne bedre måter å motta betalinger på. Det flest sier er viktig å skape en bedre nettbasert betalingsløsning (66 prosent) etterfulgt av å kunne sende e-faktura med lenke til kortbetaling til kunder (62 prosent), og skaffe seg fleksible/mobilkortlesere (53 prosent).

Pandemien har akselerert mange av de digitale initiativene og planene som små bedrifter allerede har hatt på dagsordenen. Den største endringen er at mindre bedrifter nå tenker annerledes om fremtiden, som at netthandel og sikkerhet må være en prioritet. Nå må vi sørge for at vi fortsetter å støtte dem i overgangen, slik at de også kan håndtere fremtidige utfordringer, sier Malin Berge, Vice President Strategic Growth i Mastercard Norden og Baltikum.

Hovedfunn:

  • Fokus på digitalisering er viktigere i 2021 for små (56 prosent) og mellomstore bedrifter (59 prosent), sammenlignet med mikrobedrifter (42 prosent) og selvstendig næringsdrivende (32 prosent).
  • Å øke tilstedeværelse på nettet og finne nye digitale løsninger er viktigere for selskaper som selger varer og tjenester til andre selskaper (53 prosent), enn for dem som retter seg mot forbrukere (43 prosent).
  • Blant små bedrifter med fokus på digitalisering i 2021 (47 prosent), er nettsikkerhet (76 prosent) høyeste prioritet, etterfulgt av tilgang til nye kunder gjennom elektroniske kanaler (69 prosent). Tilstedeværelse på nettside og via apper (68 prosent), å forbedre brukeropplevelsen på nett (66 prosent), og å øke nettsalg til eksisterende kunder (65 prosent) står også høyt på agendaen.
  • Blant små bedrifter som ønsker å finne bedre måter å motta betalinger i 2021 (35 prosent), er det viktigste å skape en bedre betalingsløsning på nett (66 prosent), etterfulgt av å kunne sende e-faktura med kortbetalingslenke til kunder (62 prosent), og å skaffe seg fleksible/mobilkortlesere (53 %).

Les hele rapporten her.

Om undersøkelsen

Resultatene kommer fra en undersøkelse utført av analysebyrået Kantar på vegne av Mastercard i november 2020. Undersøkelsen retter seg mot små og mellomstore bedrifter, med 1.029 respondenter i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og omtrent lik fordeling mellom B2C- og B2B-orienterte selskaper.

Selskapskategoriene er definert som:

  • Mellomstore bedrifter: 51–249 ansatte og en årlig omsetning på under 50 millioner euro
  • Små bedrifter: 11–50 ansatte og en årlig omsetning på under 10 millioner euro
  • Mikrobedrifter: 1–10 ansatte og en årlig omsetning på under 2 millioner euro
  • Enkeltpersonsforetak: 0 ansatte og en årlig omsetning på under 2 millioner euro

Kontakter

For mer informasjon, kontakt:
Olve Hagen Wold, pressekontakt, Geelmuyden Kiese
+47 911 30 645
olve.wold@gknordic.com

Bilder

Malin Berge, Vice President Strategic Growth i Mastercard Norden og Baltikum.
Malin Berge, Vice President Strategic Growth i Mastercard Norden og Baltikum.
Last ned bilde

Om MasterCard

MasterCard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

http://www.mastercard.com

Om Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vi opererer verdens raskeste betalingsnettverk, forbinder forbrukere, finansinstitusjoner, forretningspersoner, stater og virksomheter i mer enn 210 land og territorier. Produkter og løsninger fra Mastercard gjør handelsaktiviteter – slik som dagligvare- og annen handel, reise, bedriftsdrift og økonomiadministrasjon – enklere, sikrere og mer effektivt for alle. Følg oss på Twitter @MastercardUKBiz, bli med på diskusjonen på Beyond the Transaction Blog og abonner på nyhetsoppdateringer fra oss på Engagement Bureau.

Følg pressemeldinger fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MasterCard

Mastercard avdekker ny karbonkalkulator for banker i tråd med at forbrukeres miljøengasjement vokser12.4.2021 15:27:55 CEST | Pressemelding

• Ny studie i 14 europeiske land viser at pandemien får milliarder* av forbrukerne til å vurdere å handle mer bærekraftig • 83 prosent sier de er villige til å iverksette personlige tiltak for å motvirke miljø- og bærekraftsutfordringer i 2021 • En ny Mastercard-funksjon gjør det mulig for kortutstedere å gi forbrukere data og innsikt om deres karbonavtrykk, for å hjelpe dem gjøre mer informerte forbrukervalg, samt for å tilby muligheter for å bidra til å bevare skoger 12. APRIL 2021 | Oslo – En ny undersøkelse blant forbrukere om bærekraft, bestilt av Mastercard, viser en markant økning i forbrukeres miljøengasjement som følge av covid-19. 48 prosent av europeerne som ble spurt, svarte at å redusere karbonavtrykket sitt er viktigere nå enn før pandemien. 52 prosent har blitt mer bevisste på hvordan deres handlinger påvirker miljøet, med generasjon Z og milleniumsgenerasjon (58 %) i front. Dette signaliserer en trend med mer øko-bevisst forbruk blant folk som ønsker å gjøre sine kjøp o

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom