Netthandel møter fysisk handel med Vipps på Oslo Fushion Festival

Fysisk handel er i rask endring, og nye måter for å vise frem produkter og forenkle kjøp er viktigere enn noensinne. Vipps har nå inngått et samarbeid med nye Oslo Fushion Festival, for å skape et utstillingsvindu for nye løsninger i fysisk handel.

− Vi drives fremover av innovasjon og samarbeid, og derfor er vi virkelig glade for partnerskapet med Vipps. Vipps tilbyr sømløs og sikker betaling og identifikasjon på en fantastisk enkel måte. Med deres fokus på innovasjon, ny teknologi og samarbeid på tvers av bransjer, gjør Vipps betaling lekende lett for både besøkende og festivalen, sier Elin Carlsen, daglig leder for Oslo Fushion Festival.

På Oslo Fushion Festival møtes mote, kunst og kultur, og publikum kan oppleve noen av de mest spennende nye talentene innen design. Møteplassen er både digital og fysisk i sentrum av Oslo. Der brukes også Vipps’ løsninger slik at publikum raskt og enkelt også kan kjøpe med seg kunst, norske designerplagg og splitter nye Vogue Scandinavia.

− Samarbeidet med Oslo Fusion Festival skaper et fantastisk utstillingsvindu for Vipps’ løsninger, samtidig som vi bidrar til at norske designere kan selge produktene sine på den aller enkleste måten. Og så håper vi at dette viser enda flere bransjer hvilke muligheter som ligger i forenkling gjennom QR-koder, sier Lars Istre, leder for marked og merkevare i Vipps.

Samarbeidet er basert på QR-koder, som gjør at de som vil shoppe når de besøker festivalen gjør det med Vipps på enklest mulig måte. Løsningen bruker Vipps Hurtigkasse, slik at handleglade besøkende kun må gjennom et par tastetrykk etter at QR-koden er skannet i Vipps, og adresse for hjemlevering allerede er ferdigutfylt. Både kunsten på utstillingen Collective Diversity i Oslobukta og klærne fra norske designere på Pop up-shoppen på Steen & Strøm er merket med QR-koder. Og i vinduene på Steen & Strøm får begrepet «vindusshopping» en ny betydning; De er foliert med markedsføring av nye Vogue Scandinavia, der det også er en QR-kode som skannes med Vipps, betalingen åpnes i Vipps og godkjennes. Magasinet sendes rett hjem i postkassen uten at du behøver å fylle inn verken navn eller adresse. Siden utstillingen ble satt opp tidligere denne uken er allerede flere hundre magasiner solgt gjennom QR-koden.

Utstillingsarenaen viser hvordan netthandelsløsninger også kan brukes til fysisk handel, og Vipps ønsker å inspirere flere butikker til å tenke nytt og annerledes rundt hvordan man kan selge varer på enklere måter enn i dag.

— Vipps sin hurtigkasseløsning gjør i dag en stor forenkling i kjøpsprosesser hvor det er behov for å identifisere kjøper, og ved selvbetjente løsninger. Det har en utrolig stor verdi å kunne gjennomføre et kjøp på få sekunder, med alle detaljer for hjemlevering registrert helt sømløst, sier Jens-Olav Dankertsen, managing director i Livid Jeans, som også har tatt i bruk løsningen.