Nesten halvparten av oss spiser riskrem på julaften

Mens både julemiddagen og favorittjulekaken varier rundt om i landet, er nordmenn mer samstemte om juledesserten. Riskrem er den mest populære juledesserten over hele landet, og nesten annenhver person spiser riskrem (46 %) på julaften.
I Midt-Norge får riskremen imidlertid konkurranse av en annen kremdessert; mange trøndere foretrekker multekrem (29 %) som dessert på julaften.
Krem er viktig ingrediens i julen
Listen over nordmenns dessertfavoritter viser at krem er en viktig ingrediens i julefeiringen. Fløte er en fellesnevner i de mest populære dessertene vi spiser i julen. Etter riskrem (46 %) og multekrem (17 %) følger karamellpudding (8 %) og is (6 %).
– Norske meieriprodukter har topp kvalitet, og i julen vil vi kose oss med det aller beste. Desserttradisjonene er veldig stabile, og både riskrem og multekrem er tradisjoner vi tror vil holde seg i lang tid, sier Glemminge Arnesen.
| Hva pleier du å spise som dessert på julaften? | Andel |
| Karamellpudding | 8 % |
| Annen pudding | 1 % |
| Riskrem | 46 % |
| Fruktsalat | 3 % |
| Multekrem | 17 % |
| Is/iskake | 6 % |
| Julekaker | 3 % |
| Annet | 4 % |
| Ingen spesiell tradisjon | 8 % |
| Spiser ikke dessert | 3 % |
| Vet ikke | 1 % |
Undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i november 2021. 1005 intervjuer.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Riskrem troner som nordmenns juledessertfavoritt22.12.2025 07:05:00 CET | Pressemelding
Over halvparten av oss velger riskrem på julaften. Hele 55 % av de som har en tradisjon har denne klassikeren på dessertbordet, viser en fersk undersøkelse fra Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
36 % får dårlig samvittighet for matsvinn i jula18.12.2025 10:22:03 CET | Pressemelding
Nye tall viser at mange nordmenn får en dårlig følelse når mat havner i søpla i jula. Hele 36 prosent oppgir at de får dårlig samvittighet for matsvinn, viser en fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
