Nesten annenhver nordmann planlegger å følge med på sommerens fotball-EM

Nordmenn er klare for å benke seg foran tv-en når EM begynner denne helgen. I en undersøkelse gjennomført av Demoskop på oppdrag fra tv-leverandøren Allente, sier 40 prosent av de spurte at de planlegger å se EM på tv i sommer. Det til tross for at Norge ikke deltar i mesterskapet.

Nordmenn vil se på fotball sammen med andre. Bild: Allente

På fredag starter EM i fotball, og sjeldent har vel et mesterskap vært så etterlengtet. Covid-19 utsatte mesterskapet med ett år, men nå er de 32 EM-lagene klare for å gjøre opp med hverandre om tittelen. Og vi som nordmenn er med på notene, til tross for at vi ikke klarte å kvalifisere oss til mesterskapet.

Demoskop har på oppdrag fra tv-leverandøren Allente gjort en stor undersøkelse i Norge, Sverige og Danmark om tv-vaner i Norden, og har blant annet stilt spørsmål «Kommer du til å følge EM på tv i sommer?».

Hele 57 prosent av svenskene svarer «Ja» på spørsmålet, samtidig som tilsvarende tall for Danmark er 53 prosent og Norge 40 prosent. Med tanke på at Norge ikke deltar i mesterskapet, må man kunne si at dette tallet er høyt.

"At nordmenn elsker fotball er det ingen tvil om. Den store interessen for å følge favorittspillerne sine fra de store europeiske ligaene skaper EM-fest også i Norge", sier Svein Erik Santiago Davidsen, norgessjef i Allente.

Folk i Møre og Romsdal er de ivrigste

Blant regionene i Norge er det innbyggerne i Møre og Romsdal (51%) og Oslo (49%) som er de mest EM-ivrige i befolkningen, samtidig som Troms og Finnmark har den delen av befolkningen som i minst grad planlegger å følge med på EM (29%).

I undersøkelsen er det flest menn som svarer «Ja» på spørsmålet om de planlegger å følge med på EM på tv i sommer. 51 prosent av menn sier ja, samtidig som tilsvarende sifre for kvinner ligger på 28 prosent.

Nordmenn vil se på fotball sammen med andre

Av de 40 prosentene som svarer at de planlegger å følge med på EM, oppgir de at de gjør det for samholdets skyld og kun sammen med andre. På det påfølgende spørsmålet «Hvem ser du helst på sport på tv med?» svarer nordmenn at de helst ser sammen med sin partner (33%), tett fulgt av venner (23%) og familie (21%). Hele 19 prosent sier at de helst ser på sport alene, hvilket er det høyeste tallet i Norden: 14 prosent av svenskene og 16 prosent av danskene ønsker å se sport alene.

Undersøkelsen viser også at kvinner i større grad enn menn ønsker å se på sport sammen med sin partner, samtidig som menn helst ser på sammen med venner. Yngre nordmenn vil i mye større grad se på tv sammen med venner sammenlignet med hva de eldre vil.

"Undersøkelsen viser at fotball er en lagsport både på banen og foran tv-en, og vi gleder oss veldig til å kunne vise EM både for de som sitter i sofaen og på sportsbar denne EM-sommeren", sier Svein Erik Santiago Davidsen.

For mer detaljert informasjon om statistikken, vennligst kontakt kommunikasjonsdirektør Maja Wikman Ulrich.

Nordmenn vil se på fotball sammen med andre. Bild: Allente
Svein Erik Santiago Davidsen, norgessjef Allente

Om Allente:
Allente er en nordisk TV-distributør som tilbyr TV-løsninger av høy kvalitet via både satellitt og bredbånd til over en million kunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Det nye selskapet har hovedkontor i Stockholm og Oslo, administrerende direktør er Bjørn Ivar Moen. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og NENT Group.