Negotia-leder Paulsen om den nye regjeringen

- I dag har vi fått en rekke nye statsråder som skal ta fatt på et viktig arbeid med å få norsk arbeidsliv trygt ut av koronakrisen og ta samfunnet vårt inn i det grønne skiftet. Vi er glade for at Hurdalsplattformen legger opp til forpliktende samarbeid med partene i arbeidslivet, sier Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia.

- Hurdalplattformen viser at den nye regjeringen har ambisjoner om å sikre et organisert arbeidsliv med reelt partssamarbeid, sier Paulsen. Foto: Terje Bergersen

Omstillingen av norsk industri, næringsliv og samfunn kommer til å kreve et organisert arbeidsliv, og myndigheter som spiller på lag med partene i arbeidslivet.

- For Negotia er det et sterkt signal at den nye regjeringen så tydelig anerkjenner fagforeningenes arbeid, ved å etterkomme vårt ønske om å doble fagforeningsfradraget. Det har stått bom stille i alt for mange år. Plattformen legger opp til å løse mange av samfunnsutfordringene vi står overfor gjennom partssamarbeid. Det er bra at fagforeningene får en tydelig stemme inn i viktig politikk som kompetanseutvikling og det grønne skiftet av norsk næringsliv, sier Paulsen.

Den nye regjeringsplattformen lover en ny eierskapsmelding, og et mer aktivt statlig eierskap for å fremme fellesskapets interesser knyttet til blant annet klima og bærekraft, og lønns- og arbeidsvilkår. I tillegg vil den nye regjeringen endre regelverk og praksis for offentlige anskaffelser slik at de støtter viktige mål som bærekraft, gode lønns- og arbeidsvilkår, og bruk av lærlinger, tilpasset slik at norske bedrifter har mulighet til å nå opp i anbudskonkrranser.

- En ny eierskapsmelding og mer aktiv bruk av offentlige anskaffelser som virkemiddel for å fremme gode arbeidsvilkår, norske konkurransefortrinn og bærekraftig omstilling er viktige tiltak for å hindre utflagging av grønne, norske distriktsarbeidsplasser, sier Paulsen.

I tillegg har plattformen en rekke tiltak for å ta tak i utfordringene med grensehandel og kjedemakt i mat og drikke-bransjen.

- Det er svært positivt at den nye regjeringen vil ta tak i utfordringene med grensehandel. Pandemien viste oss en gang for alle at Norge taper arbeidsplasser i dagligvare- og leverandørnæringen over hele landet på grunn av handelslekkasjen over grensa, sier Paulsen.

- Hurdalplattformen viser at den nye regjeringen har ambisjoner om å sikre et organisert arbeidsliv med reelt partssamarbeid. Det løftet vil vi følge opp over de neste fire årene, sier Paulsen.

Negotia ønsker dem lykke til med arbeidet.

Negotia er en partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat næringsliv og frivillig sektor. Vi organiserer ca. 21 500 medlemmer fordelt på over 1 600 arbeidsplasser. Negotia er tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS).