Nedtellingen er begynt: Viser skisser av nye Multivan

Multivan er ett av de største ikonene i dagens bilverden. Nå er tiden kommet for å skrive et nytt kapittel i suksesshistorien med den helt nye Multivan. Volkswagen Commercial Vehicles lanserer den nye modellen i juni. Allerede nå vises de første designskissene.
Designskisse av nye Multivan
  • Flerbruksbil-ikon: Volkswagen Commercial Vehicles presenterer en ny generasjon av Multivan i juni
  • Karismatisk DNA: Designet til nye Multivan er en hyllest av forgjengerne, ved å videreføre nøkkelelementer
  • Sterke proporsjoner: MQB-plattform gir ekstra akselavstand og bredde

– Nye Multivan har de umiskjennelige genene fra verdens mest kjente flebruksdesign, sier sjefsdesigner Albert Kirzinger. Samtidig har Volkswagen Commercial Vehicles tatt seg den friheten det gir å konstruere en helt ny Multivan, fra topp til bunn. Designet og fremtoningen til et av de mest originale kjøretøykonseptene på markedet er dermed helt nytt.

Likevel spiller DNA-et fra forgjengerne en nøkkelrolle i utformingen, også av nye Multivan. – For å ta et stort skritt fremover, har vi videreutviklet den umiskjennelige karakteren til bilen, samtidig som vi er lojale mot arven fra hele rekken av T-modeller. Vi gjenkaller for eksempel den horisontale karakterlinjen rundt hele karosseriet fra T3, fortsetter Kirzinger.

Designet er også en hyllest av den aller første Multivan, som debuterte for mer enn 35 år siden. Nye Multivan tar også opp i seg stylingelementer fra T4, altså 2. generasjon: Panseret er trukket karakteristisk fremover under frontruten.

– DNA-et fra T-modellenes varierte historie lever videre. Nå i en helt ny Multivan, som like fullt er en typisk T-modell fra første blikk. En karaktersterk fremtoning, som også er klar og tidløs, sier Kirzinger.

I denne korte videoen (tysk, engelsk teksting) forklarer Albert Kirzinger de mest essensielle designelementene i nye Multivan.

Den femte generasjonen av Multivan har opptil 7 sitteplasser, og for første gang er den basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor. Det gir en lenger akselavstand, og dermed mer slående proporsjoner. Nye Multivan blir også bredere, med økt sporvidde.

Samtidig har teamet til Albert Kirzinger gitt nye Multivan en noe lavere profil. Samspillet mellom proporsjonene gir et kraftfullt inntrykk. Designerne har også oppnådd store framskritt innen aerodynamikk. Målet er lavere drivstofforbruk og lengre rekkevidde.

Designskisse av nye Multivan

240 33 300http://www.vw.no