Nedgang i nordmenns inkassogjeld

Finanstilsynets statistikk fra første halvår 2021 viser en nedgang i nordmenns inkassogjeld. Dette er et oppsiktsvekkende fall og viser at nordmenn har blitt bedre betalere gjennom pandemien.
Kommersiell direktør Audun Danielsen og analysesjef Magnus Solstad i Kredinor, forteller at nedgangen i inkassogjelden er oppsiktsvekkende, fordi den normalt skal være stigende. Foto: Jo Michael / Kredinor.

Finanstilsynets halvårlige statistikk viser at inkassogjelden i Norge nå er på 115,06 milliarder kroner. I årets statistikk viser Finanstilsynet til tidligere feilrapporterte tall på omtrent én milliard kroner, slik at det reelle tallet er omtrent 114 milliarder kroner. Dette er en liten nedgang fra første halvår 2020. Da var inkassogjelden på 114,55 milliarder kroner

– Finanstilsynets justerte tall viser at det faktisk er en liten nedgang i inkassogjeld fra 2020. En slik nedgang er oppsiktsvekkende, vi har ikke sett en noe liknende på lang tid. Inflasjon og befolkningsvekst, samt at en stadig større andel handler på kreditt, gjør at tallet normalt «alltid» skal stige, sier analysesjef i Kredinor Magnus Solstad.

Positiv trend gjennom pandemien

Statistikken fra Finanstilsynet støtter tidligere uttalelser fra Kredinor og Gjeldsregisteret, der tallene har vist at nordmenn har pådratt seg færre inkassosaker, tatt opp mindre forbruksgjeld og blitt bedre betalere gjennom pandemien.

– Koronapandemien har medført at nordmenn gjennomgående har levd mer sparsommelig. De som har beholdt jobben har brukt mer penger på å betale ned gjeld enn normalt. Og folk betaler raskere. Tidligere har eksperter spådd et ras av konkurser og at en gjeldskrise vil ramme nordmenn. Nå som vi er på vei ut av pandemien kan vi konkludere med at det ikke har skjedd, sier kommersiell direktør i Kredinor Audun Danielsen.

Audun Rønningen DanielsenKommersiell direktør Kredinor

Leder for salg, marked, analyse og kundeansvarlige i Kredinor. Ansvarlig for porteføljer.
Foto: Jo Michael

Tel:+47 45028792Audun.Danielsen@kredinor.no

Magnus SolstadAnalysesjefKredinor SA

Magnus Solstad er analysesjef i Kredinor, og forvalter blant annet innsikt fra Norges største kundedatabase av betalere innenfor inkasso.

Tel:92642571magnus.solstad@kredinor.no

Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har om lag 450 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder, som benytter løsninger innenfor betalingsoppfølging og inkasso. Mer informasjon på kredinor.no.