Nedgang i desemberhandelen

Til tross for en nedgang i desemberhandelen økte handelen med 40 prosent i uke 52 inkludert 30. og 31. desember, dette viser estimat fra Kvarud Analyses julehandelsindeks.
− Julehandelen økte kraftig på slutten av fjoråret. Mange ventet med julehandlingen til siste liten, og ordnet julegavene på lille julaften og julaften, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.
– At økningen er på hele 40 prosent kan også tilskrives at vi hadde en ekstra handledag i uke 52 2019, sammenlignet med 2018, fortsetter Stende.
Black Week påvirker desemberhandelen
Omsetningen i Black Week 2019 økte med 6,6 prosent sammenlignet med 2018, mens desemberhandelen gikk ned med 2,5 prosent.
− Tidenes beste Black Week ga en kickstart på julehandelen. Dette fremskynder julehandelen til november, og demper handelen i desember. Vi så det samme mønsteret i uken etter Black Friday i fjor også, sier Stende.
Ser vi på hele julehandelen, med start i uke 46, endte vi med en vekst på 1,2 prosent i forhold til 2018.
Søndagshandel i vinden
Analysen i julehandelsindeksen utarbeides ut fra omsetningen på 190 kjøpesentre.
− Nedgangen i desember kan være en indikator på at mange benytter seg av netthandel når de handler julegaver tidlig i desember. De gode tallene fra årets siste uke tyder på at de som er sent ute med julehandelen strømmer til kjøpesentrene, sier Stende.
Søndagshandelen 22. desember var 3,9 prosent høyere enn søndagshandelen 23. desember i fjor. Denne søndagen utgjorde 8,1 prosent av ukeshandelen, og bidro til 30 prosent høyere omsetning i uke 51 sammenlignet med uken før.
− Mye skal gjøres klart til jul i desember, da er det mange som setter pris på å kunne bruke søndagen til å handle julegaver og annet.
Hus og hjem populært
Butikkhandelen sank til sammen 3 prosent, mest de øvrige virksomhetene hadde en økning på 2 prosent i desember. Best avslutning på året hadde butikker innen hus og hjem med en vekst på 0,5 prosent. Hus og hjem omfatter blant annet butikk som selger møbler og interiør, kjøkkenutstyr, og elektronikk.
− Dette viser at nordmenn er opptatt av hus og hjem, og at elektronikk er populære julegaver, forklarer Stende.
Størst nedgang var det i butikker som selger klær, sko og vesker og i spesialbutikkene, som for eksempel sportsbutikker, apotek og bokhandler, med henholdsvis 8 og 4,5 prosent nedgang.
Omsetningsendring 2018-2019
|
Periode |
Omsetningsendring |
|
Uke 46 |
5,8 prosent |
|
Uke 47 (Black Week 2018) |
-26,6 prosent |
|
Uke 48 (Black Week 2019) |
36,3 prosent |
|
Uke 49 |
-4,4 prosent |
|
Uke 50 |
-6,3 prosent |
|
Uke 51 |
-5,4 prosent |
|
Anslag uke 52 (ink. 30. og 31. des) |
40 prosent |
|
Anslag desember |
-2,5 prosent |
|
Anslag uke 46 og ut året |
1,2 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse.
Omsetningsendring i desember, 2018-2019
|
Kategori |
Omsetningsendring i desember |
|
Mat og drikke |
-0,5 prosent |
|
Klær, sko og vesker |
-8,0 prosent |
|
Spesialbutikker |
-4,5 prosent |
|
Hus og hjem |
0,5 prosent |
|
Butikkhandel i alt |
-3,0 prosent |
|
Øvrige virksomheter |
2,0 prosent |
|
Omsetning totalt |
-2,5 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse.
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 22 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
