Nedgang i bilsalget – elbilandelen fortsatt på 50 prosent

I april gikk det totale bilsalget ned med 30 prosent sammenlignet med årets først kvartal. Fortsatt velger 1 av 2 elbil.
Koronakrisen har satt en støkk i elbilsalget. Heldigvis er det positive signaler om gjenåpning av fabrikker i Europa, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (Foto: Norsk elbilforening).

Markedsandelen for elbiler var i april på 49,4 prosent. Så langt i år, er den på 50,3 prosent. I april har salget av elbiler gått ned like mye som øvrige biler, med om lag 30 prosent, sammenlignet med årets første tre måneder.

- 2020 skulle bli det det store elbilåret, men etter en oppløftende start har koronakrisen satt en kraftig støkk i markedet også for nye elbiler. Heldigvis er det positive signaler om gjenåpning av fabrikker i Europa, og at elbilproduksjonen prioriteres, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Bu mener det er særlig to ting som er viktige for at vi skal nå Stortingets mål om kun salg av utslippsfrie biler i 2025.

- Nå er det viktig at politikerne sikrer at folk fortsetter å kjøpe elbil. Krisepakkene i Europa og Norge må ikke stoppe den positive utviklingen for elbiler, men det er det ingen signaler om til nå. Bygging av ladeinfrastruktur kan dessuten få fart i en kriserammet økonomi, sier Christina Bu.

Kraftig nedgang bensin- og dieselbilsalget

Etter årsskiftet har vi sett en kraftig nedgang i salget av bensin- og dieselbiler. Den generelle nedgangen etter korona-krisen kommer i tillegg til dette. Sammenlignet med april 2019 har salget av elbiler gått ned med 18 prosent, mens tilsvarende tall for bensin- og dieselbiler viser en nedgang på 60 prosent.

Audi e-tron er månedens mest solgte bil, etterfulgt av VW e-Golf og Nissan Leaf.

Fakta om bilsalget i april:

• Elektrisk markedsandel april 2020: 49,4 prosent
  • Elektrisk markedsandel så langt i år: 50,3 prosent
  • Antall elbiler levert i april: 3670
  • Antall biler levert i april: 7425
  • Nedgang i bensin- og dieselsalget fra april i fjor til april i år: 60 prosent

Kilde: Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV).

Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.