Nedbemanning ved Moelven Løten AS

Moelven Løten AS reduserer produksjonen, og dette får konsekvenser for inntil sju medarbeidere ved sagbruket.

Moelven Løten AS reduserer produksjonen.

Daglig leder Knut Berg ved Moelven Løten informerte medarbeiderne om nedbemanningsplanene på et allmøte mandag ettermiddag. I dag jobber det 28 medarbeidere ved sagbruket på Løten.

- Dette er ingen hyggelig beskjed å gi våre medarbeidere, men på grunn av for høye kostnader så spesialiserer vi produksjonen inn mot produkter som få sagbruk kan produsere. Vi flytter produksjonen av standardvarer til andre bruk, og det innebærer dessverre en nedbemanning ved Moelven Løten, sier Knut Berg.

Ledelsen ved sagbruket går nå i dialog med de ansattes representanter for hvordan nedbemanningen skal gjennomføres. Inntil sju personer kan bli rammet av nedbemanningsprosessen.

Virksomheten skal fra nyttår kun produsere spesialprodukter fra grove furustokker, noe som gjør at driften blir redusert med ett skift. Tømmerforbruket vil gå ned fra ca. 90.000 kubikkmeter til 75.000 kubikkmeter.

- Det er trist å måtte gi slipp på dyktige kolleger, men det er nødvendig å spisse produksjonen og sikre bedre konkurransekraft, forklarer Berg.

Moelven Løten AS reduserer produksjonen.

Moelven Industrier ASA er et skandinavisk industrikonsern som produserer og leverer bærekraftige produkter og tjenester til byggebransjen. Konsernet omsetter årlig for rundt NOK 11 milliarder, og har ca. 3500 medarbeidere som hver dag jobber for å gi folk gode rom. Moelvens 36 produksjonsselskaper er fordelt på 45 produksjonssteder i Norge og Sverige, og er organisert i tre divisjoner: Timber, Wood og Byggsystemer.