NAXS styrelses kommentar till kallelsen till den extra bolagsstämman som begärts av QVT

Styrelsen hänvisar till pressmeddelandet NAXS AB (publ) (”NAXS”) offentliggjorde den 17 maj 2021.

På begäran av QVT Financial LP (”QVT”) och i enlighet med aktiebolagslagen, har NAXS styrelse beslutat att kalla till extra bolagsstämma i bolaget. Stämman kommer att behandla QVTs förslag som innebär att NAXS aktieägare byter ut styrelsen i sin helhet med fem nya ledamöter. Anledningen, i enlighet med QVTs förklaring till styrelsen, är att ”[NAXS] träder in i en ny fas som kräver ett nytt ledarskap.” Förslaget har ställts direkt till NAXS aktieägare istället för att gå via NAXS valberedning.

Styrelsen, som agerar i samtliga aktieägares intresse, har tidigare informerat QVT att, beträffande QVTs begäran att styrelsen frivilligt skulle avgå, att de anser att det inte är passande att så görs och att bolaget då lämnas till sin största aktieägare. Styrelsen informerade vidare QVT att, istället för att avsätta styrelsen som QVT tillsatte för cirka åtta år sedan, skulle det vara att föredra att QVT lämnade ett offentligt uppköpserbjudande prissatt till substansvärdet avseende de aktier i bolaget som innehas av minoritetsaktieägarna. Styrelsen vidhåller denna uppfattning.

Den fullständiga kallelsen, inklusive QVTs fullständiga förslag för den extra bolagsstämman, har offentliggjorts genom pressmeddelande och finns tillgängliga på bolagets hemsida.

John Chapman, styrelseordförande
Telefon: +1 (212) 945-9159

Denna information är sådan information som NAXS AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s
Marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 maj 2021 kl. 16.00.

Pressmeddelanden och ytterligare information finns tillgängliga på www.naxs.se

NAXS AB (publ)
Org. nr. 556712-2972
Nybrogatan 8
Tel: 0766 40 00 40, E-post: info@naxs.se

NAXS är noterat på Nasdaq Stockholm. NAXS investerar huvudsakligen i private equity-fonder med nordiskt fokus men kan också göra direktinvesteringar i private equity och andra alternativa tillgångar tillsammans med fonder. NAXS kan, i begränsad omfattning, även göra andra typer av investeringar.

New Zolgensma data demonstrate age-appropriate development when used presymptomatically and rapid, clinically meaningful efficacy in symptomatic children, even those with severe SMA at baseline18.6.2021 18:30:00 CEST | Press release

All children (100%) treated presymptomatically in the SPR1NT two-copy cohort survived without respiratory or nutritional support, and sat independently for ≥30 seconds, most (11/14) within the WHO window of expected normal development The majority of children (82%) treated in STR1VE-EU achieved developmental motor milestones not observed in the natural history of SMA Type 1, including patients with more severe disease More than 1,200 patients have now been treated with Zolgensma globally across clinical trials, managed access programs, and in the commercial setting1 Basel, June 18, 2021– Novartis today announced data that reinforce the transformational benefit of Zolgensma® (onasemnogene abeparvovec), an essential, one-time treatment and the only gene therapy for spinal muscular atrophy (SMA). New late-breaker data from the completed two-copy cohort of the Phase 3 SPR1NT clinical trial demonstrate age-appropriate milestone development in presymptomatic children with SMA without respira

THIS NOTICE IS NOT INTENDED FOR PUBLICATION, ALLOCATION OR TRANSMISSION, IN PART OR WHOLLY, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SINGAPORE, SOUTH AFRICA, OR ELSEWHERE THE DISCLOSURE OR TRANSMISSION OF THIS INFORMATION IS NOT ALLOWED. By a company announcement dated 04.06.2021, AS PRFoods (hereinafter "PRFoods") informed investors that it was conducting an issue of subordinated convertible notes, whereunder PRFoods is to issue up to 350 subordinated convertible notes, with the maximum aggregate nominal value of up to EUR 3,500,000, nominal value of EUR 10,000 per subordinated convertible note, interest rate of 7% per annum and maturity date on 01.10.2025 (hereinafter the “ConvertibleNotes”). The subscription period for the Convertible Notes ended on 14.06.2021. In course of the private placement, investors subscribed for 237 Convertible Notes, with the aggregate nominal value of EUR 2,370,000, i.e. for approximately 67% of the m

CONDITIONS FOR PURCHASES OF CORPORATE BONDS18.6.2021 16:20:00 CEST | Press release