NAXS Bokslutskommuniké 2020

Januari-december 2020

• Resultat efter skatt uppgick till 24,1 (37,1) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,16 (3,24) SEK.
  • Substansvärdet uppgick till 679 MSEK (60,87 SEK per aktie) per den 31 december 2020, jämfört med 710 MSEK (SEK 63,63 per aktie) per den 31 december 2019.
  • Nettokassan uppgick till 219 MSEK (19,65 SEK per aktie) per den 31 december 2020, jämfört med 230 MSEK (20,60 SEK per aktie) per den 31 december 2019.
  • Årsstämman i mars 2020 beslutade att lämna en utdelning om 3,00 SEK per aktie.

Fjärde kvartalet 2020

• Resultat efter skatt uppgick till 30,1 (10,8) MSEK.
  • Resultatet efter skatt per aktie uppgick till 2,70 (0,96) SEK.

Vinstutdelning

Styrelsen avser föreslå årsstämman en utdelning om 3,00 SEK per aktie.

Vidare föreslår styrelsen årsstämman att besluta om ett fortsatt mandat att göra återköp av egna aktier.

VD-kommentar

NAXS substansvärde var oförändrat över tolvmånadersperioden (inklusive lämnad utdelning) trots en besvärlig omvärld. Under året var dock utvecklingen allt annat än jämn. Andra kvartalet föll substansvärdet kraftigt för att sedan snabbt återhämta sig under tredje och vara stabilt under det fjärde kvartalet. Detta återspeglar den allmänna normalisering och återhämtning som inleddes under sommaren. Trots pandemins återkomst under fjärde kvartalet har aktiemarknaderna visat styrka och private equity hittills generellt sett klarat utmaningarna bra.

Under andra halvåret gjorde NAXS två nya åtaganden till private equity fonder, dels till Nordic Capitals tionde fond, dels till den nyetablerade fonden Equip Fund I, med fokus på små- och medelstora företag i framför allt Norge och Sverige. Vidare tecknade NAXS avtal om en saminvestering parallellt med bl.a. JAB Holding i Pret Panera Company. NAXS är sedan tidigare investerare i JABs senaste två fonder.

Vad gäller de underliggande fonderna förvärvade de 9 nya portföljbolag och undertecknade eller genomförde 8 exit under året. En partiell exit genomfördes av JAB Global Consumer Brands II som mitt under pandemin i maj genomförde en börsnotering av JDE Peet´s på Euronext i Amsterdam, en av de största noteringarna i Europa under 2020.

NAXS lämnade under april en utdelning om 3,00 SEK per aktie och har sammantaget under de senaste 5 åren distribuerat 25,47 SEK per aktie till sina aktieägare via utdelningar och återköp.

Vid utgången av 2020 har NAXS en fortsatt stark finansiell ställning med 32% av substansvärdet i form av likvida tillgångar vilket gör oss väl rustade att fortsätta utnyttja nya investeringsmöjligheter.

Lennart Svantesson

Ekonomisk översikt

1/1–31/12
1/1–31/12
1/10–31/12
1/10–31/12
Resultat efter skatt, TSEK24 11837 13030 10910 756

Andelar i private equity fonder, TSEK428 651439 638
Andelar i private equity fonder i % av eget kapital6362
Kvarstående investeringsåtaganden, TSEK128 76297 116
Total exponering mot private equity fonder, TSEK557 413536 754
Övriga investeringar, TSEK

Total exponering mot private equity fonder, TSEK
Nettokassa, TSEK219 127229 748
Andelar i private equity fonder per aktie, SEK38,4439,42
Övriga investeringar per aktie, SEK2,843,66
Nettokassa per aktie, SEK19,6520,60
Eget kapital per aktie, SEK60,8763,63
Börskurs, SEK49,9049,30

Lennart Svantesson, verkställande direktör
Telefon: 073 311 00 11
Gösta Lundgren, CFO
Telefon: 070 710 47 88

Denna information är sådan information som NAXS AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 januari 2021 klockan 17.45 CET.

Pressmeddelanden och ytterligare information finns tillgängliga på www.naxs.se

NAXS AB (publ)
Org.nr 556712-2972
Nybrogatan 8
Tel: 0766 40 00 40, E-post: info@naxs.se

NAXS är noterat på NASDAQ Stockholm. NAXS investerar huvudsakligen i private equity fonder med ett nordiskt fokus men kan också göra direktinvesteringar tillsammans med private equity och andra fonder inom alternativa tillgångar. NAXS kan, i begränsad omfattning, även göra andra typer av investeringar.

Mandalay Resources Corporation tillkännager resultatrapporten för fjärde kvartalet och helåret 202027.2.2021 08:53:04 CETPressemelding

TORONTO, Feb. 27, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation (”Mandalay” eller ”bolaget”) (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) är glada över att tillkännage resultatrapporten för fjärde kvartalet och helåret som slutade den 31 december 2020. Bolagets konsoliderade finansiella resultat för året som slutade 31 december 2020, tillsammans med ledningens diskussion och analys (”MD&A”) för motsvarande period, finns tillgängliga under bolagets profil på www.sedar.com och på bolagets webbplats www.mandalayresources.com. Alla valutor i detta pressmeddelande avser US-dollar om inget annat är angivet. Höjdpunkter för fjärde kvartalet 2020: Intäkter på 45,3 miljoner USD;Justerad EBITDA på 25,3 miljoner USD, tredje högsta kvartalsresultatet i bolagets historia;Konsoliderat nettoresultat på 14,7 miljoner USD eller 0,16 USD per aktie; ochJusterat nettoresultat på 12,1 miljoner USD eller 0,13 USD per aktie. Höjdpunkter för helåret 2020: Intäkter på 179,0 miljoner USD, högsta helårsresultatet sedan 20

Annual financial report 202027.2.2021 08:00:00 CETPress release

FINANCIERE DE TUBIZE SA/NV Allée de la Recherche 60, 1070 Brussels Contact: Anne Sophie Pijcke, directeur, aspijcke@financiere-tubize.be Annual financial report 2020 Regulated information 27 February 2021 The board of directors of Financière de Tubize has established the 2020 annual financial report. This report is available on the website www.financiere-tubize.be Dividend received from UCB: € 84,4 million (against € 82.4 million in 2019) Profit of € 81,0 million (against € 80.0 million in 2019)Decrease of outstanding debt from € 86.5 million at 31 December 2019 to € 33,5 million at 31 December 2020. If the general shareholders meeting of 30 April 2021 approves the 2020 annual accounts, including the proposed result appropriation, a dividend of € 0,68 will be payable as from 6th of May 2021 onwards at the offices, seats and branches of BNP Paribas Fortis, in exchange of coupon n° 16. Ex-dividend 4 May 2021 Record date 4 May 2021 Payment date 6 May 2021 In addition, the company Other Lo