Naturviterne

Naturviterprisen 2022 tildeles biolog Christian Steel

Naturviterprisen deles ut til en faglig dyktig naturviter som har fremhevet naturviterfagene, drevet god formidling og medvirket til en bærekraftig utvikling av samfunnet. Årets pris tildeles biolog Christian Steel som en engasjerende og fremragende formilder av naturens verdi i offentlig debatt.
Christian Steel, vinner av Naturviterprisen 2022. Foto: Lisbet Jære

Christin Steel er til daglig generalsekretær i miljøorganisasjonen Sabima. Juryen har fremhevet Steels evne til å gi en naturen en tydelig stemme og fremme verdien av naturmangfold i offentligheten.

Christian evner å kombinere faglig tyngde og personlig engasjement på en måte som inspirerer, uttaler juryleder Alvhild Hedstein.

I juryens begrunnelse trekkes det frem at Steel evner å bruk sin naturviterkompetanse til å forklare komplekse problemer på en lettfaglig måte som engasjerer et bredt publikum. Videre påpekes det at Steel ofte er å se i debatter og nyhetsinnslag og er en aktiv kronikør som sikrer at myra og skogen har en plass i avisenes debattflater.

- Steel klarer å skape interesse for hule eiker og myrer på en måte som både vekker undring og engasjerer. Det er unikt, og det er en glede å tildele Christian årets Naturviterpris, sier juryleder Hedstein.

Juryen hatt fått mange gode kandidatforslag til Naturviterprisen. Det tyder på at det stor interesse for prisen og viktigheten av naturviterkompetanse.

-  Hedstein håper andre Naturvitere kan la seg inspirer av Christian. Han er modig, saklig og står trygt plantet i faglig vurderinger når han uttaler seg, avslutter Hedstein.

Selve prisutdelingen vil skje på Naturviterforum 10. november.

Om Naturviterprisen.

Naturviterprisen er opprettet av Naturviterne og deles ut til en naturviter som har utmerket seg med:

• faglig dyktighet
  • medvirkning til bærekraftig utvikling av samfunnet
  • fremhevet naturviterfagene
  • god formidling av arbeidet

Naturviterprisen er på kr 50.000,- en statuett og et diplom.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Annonsering av vinner

NATURVITERNE: politisk rådgiver
Anders Skrede.
as@naturviterne.no

Christian Steel. Foto: Lisbet Jære
Christian Steel. Foto: Lisbet Jære
Last ned bilde
Naturviterprisen 2022. Fra venstre: generalsekretær Merete Skaug, juryleder Alvhild Hedstein, forbundsleder Morten Wedege (foto: Torbjørn Hundere).

Om Naturviterne

Naturviterne
Kongens gate 11

22 03 34 00https://www.naturviterne.no/

Naturviterne organiserer medlemmer med en mastergrad innen naturvitenskap eller realfag. Våre 7000 medlemmer jobber i alle sektorer for en bærekraftig samfunnsutvikling. Naturviterne er tilsluttet Akademikerne.

Naturviternes team av advokater og rådgivere gir råd og juridisk bistand i spørsmål om lønnsforhold, arbeidskontrakter, omstilling, oppsigelser, trakassering, sykmeldinger og andre ting medlemmer lurer på angående arbeidssituasjonen. Vi hjelper også med karriere- og jobbsøkerspørsmål.

Følg pressemeldinger fra Naturviterne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturviterne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Naturviterne