Naturvernforbundet bekymret for økning i akutte utslipp på norsk sokkel

- Vi er svært bekymret over økningen i antall akutte utslipp som vi har sett i 2021 og er bekymret for hvilke konsekvenser dette har fått for livet i havet, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet. Foto: Fartein Rudjord

I dag presenterte Petroleumstilsynet sin årlige statusrapport om akutte utslipp på sokkelen (RNNP AU 2021). Rapporten viser at antall akutte råoljeutslipp i 2021 var på sitt høyeste siden 2011. I tillegg viser rapporten at det har vært en økning i antall kjemikalieutslipp de siste to årene (2020 og 2021). De største akutte kjemikalieutslippene (over 150 m3) har funnet sted de siste seks årene. Naturvernforbundet mener hendelsene er bekymringsfulle.

- De mange uønskede hendelsene de siste årene på norsk sokkel er en viktig påminnelse om at uhell skjer jevnlig også på norsk sokkel. Vi vet at sjøfugl er spesielt sårbare for oljeutslipp. Derfor bør vi verne de aller mest sårbare områdene mot petroleumsvirksomhet, konstaterer Gulowsen.

RNNP rapporten som ble publisert tidligere i år viser også at det er flere hendelser som har gått i negativ retning de siste årene. For eksempel har det vært en kraftig økning i hydrokarbonlekkasjer både i 2020 og 2021.  I 2021 var det 18 slike hendelser, det er det nest høyeste siden målingene begynte i 2006. Ifølge Petroleumstilsynet er problemene med hydrokarbonlekkasjer størst på landanleggene, men også offshoreanleggene har utfordringer med hydrokarbonlekkasjer. I 2021 var det 19 brønnkontrollhendelser, mot 10 hendelser i 2020. Det vil si at det nesten har vært en dobling i antall hendelser siden 2020.

Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet. Foto: Fartein Rudjord

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.