UiO - Naturhistorisk museum

Naturhistorisk museum er "Årets museum 2023"

– Prisen er en stor anerkjennelse av at Naturhistorisk museum leverer høy kvalitet på alle sine samfunnsoppdrag, formidling, forskning og samlinger, sier museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle.

Onsdag kveld ble det klart: Naturhistorisk museum er kåret til "Årets museum 2023" av Norges museumsforbund.

– Prisen viser at vårt arbeid med formidling og omfattende tilbud for alle våre besøkende gjennom utstillinger og aktiviteter holder et høyt nasjonalt nivå. Og ikke minst vår forskning og samlingsforvaltning.

– Museet har en 200 år lang historie, men har også evnen til å fornye seg. Vår forskning, formidling og samlingsvirksomhet er høyaktuell for den tiden vi står i med en naturmangfoldskrise og klimakrise, og det har gjort tilbudet vårt spesielt relevant for samfunnet.

Prisen for "Årets museum" deles ut årlig av Museumsforbundet og utnevnelsen ble annonsert på Det nasjonale museumsmøtet, som blir avholdt i Stavanger denne uken.

Juryen skrev følgende om museet i nominasjonen:

«Naturhistorisk museum er ett av landets største, eldste og best besøkte museer og museumsområder. Et velvoksent museum med ansvar for å forske på og formidle betydningen av klima, mangfold og bærekraft for livet på jorda. Sammen med museets betydelige samlinger, et nytt klimahus som belyser et svært viktig tema i tiden, nyrestaurerte bygg og utstillinger i Brøggers hus, pluss en grunnleggende, solid og entusiastisk forskningskompetanse, tar Naturhistorisk museum på alvor å være et museum i sin samtid.»

– Prisen viser at vårt systematiske og fremtidsrettede arbeid med våre store og omfattende biologiske og geologiske samlinger blir lagt merke til. Prisen anerkjenner også at NHM har en stor og levende forskningsvirksomhet av høy internasjonal klasse.

– Som direktør for Naturhistorisk museum er jeg ufattelig stolt av denne prisen som jeg mottar på vegne av alle ansatte på museet, og på vegne av vår alltid støttende moderinstitusjon, Universitetet i Oslo.

Om "Årets museum"-prisen

Prisen deles ut årlig av Norges museumsforbund, interesseorganisasjonen for museumspolitisk arbeid og faglig utvikling i Norge. Forbundet har 132 medlemmer. Prisen ble første gang delt ut i 1997.

Juryen har i år bestått av Grunde Almeland, juryleder og leder av Stortingets Familie- og kulturkomite, Lene Høst-Madsen, museumsdirektør Museum Skanderborg og Agnes Moxnes, tidligere kulturkommentator i NRK.

Tidligere vinnere av "Årets museum"

• 2023: Naturhistorisk museum
  • 2022: Valdresmusea
  • 2021: Universitetsmuseet i Bergen
  • 2020: Ingen pris utdelt
  • 2019: Oslo museum

Last ned bilde
Museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle mottar prisen for Årets museum 2023. Prisen ble delt ut av statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet Odin Adelsten Bohmann og sametingsråd Maja Kristine Jåma under festmiddagen på Det nasjonale museumsmøtet i Stavanger. Foto: Cecilie Elise Fossum Webb / Naturhistorisk museum
Last ned bilde
Klimahuset åpnet for publikum i 2020 og belyser et svært viktig tema med sine interaktive utstillinger, nemlig klima og klimaendringer.
Last ned bilde
Brøggers hus med geologiske utstillinger ble renovert over syv år år og huser i dag flere tusen geologiske objekter, deriblant de ikoniske dinosaurskjelettene og et slående mangfold av mineraler og bergarter fra hele verden.
Last ned bilde
Museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle fra gjenåpningen av de geologiske utstillingene  i mai 2022.
Museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle fra gjenåpningen av de geologiske utstillingene i mai 2022.
Last ned bilde
Bak kulissene på museet jobber det nærmere 100 forskere som studerer biologisk og geologisk naturmangfold og prosessene som ligger bak den enorme diversiteten på jorda.
Last ned bilde
Naturhistorisk museum har 5,7 millioner naturvitenskapelige objekter fra alle verdenshjørner – fra pattedyrskaller, villblomstfrø og gullklumper, til DNA- og spermprøver – og samlingen vokser stadig.
Last ned bilde
Naturhistorisk museum er stedet for gode opplevelser, undring og læring for hele familien, på tvers av generasjoner.

Om UiO - Naturhistorisk museum

UiO - Naturhistorisk museum
Postboks 1172 Blindern

Naturhistorisk museums historie går tilbake til 1814 og består av Botanisk hage og museumsbygningene på Tøyen og samlingsmagasiner på Økern. Forskning, forvaltning av vitenskapelige samlinger og formidling av naturvitenskap er våre hovedoppgaver.

Museet har de siste årene opplevd svært god vekst i antall besøkende til innendørs utstillinger om geologi, zoologi og klima. I 2022 ble det publikumsrekord med 196 000 besøkende. I tillegg hadde Botanisk hage 750 000 besøkende.

Vi er Norges største naturhistoriske museum med over 6 millioner naturvitenskapelige objekter. Museet er en del av Universitetet i Oslo med ca. 170 årsverk, hvorav ca. 70 årsverk i vitenskapelige stillinger. Vår ambisjon er å styrke NHMs posisjon som forsknings-, lærings- og opplevelsesarena. Sommeren 2020 åpnet vi Nordens første Klimahus. I 2022 åpnet vi 6 nye utstillinger i et av våre totalrenoverte museumsbygg.

Følg pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Naturhistorisk museum på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Naturhistorisk museum