Den Norske Opera & Ballett

Nasjonalballetten lager film av vilter Hamlet-suksess

Kamerateknikk av Hollywood-kaliber tas i bruk når Nasjonalballettens sluggerforestilling The Hamlet Complex settes opp på ny og samtidig blir film. Premiere på Hovedscenen 4. september.
Dronning Elisabeth 1 (spilt av skuespiller Kate Pendry) har en sentral rolle i Alan Lucien Øyens forestilling The Hamlet Complex Redux. Foto: Erik Berg

Det var en gigasatsning for Operaen da Alan Lucien Øyen skapte The Hamlet Complex i 2018. Nasjonalballettens huskoreograf Øyen er etterspurt over hele verden. Da covid-19-pandemien rammet verden i vår, sto han foran store urpremierer i Paris og Berlin. I stedet reiste nordmannen hjem og brukte sommeren til å gjenskape The Hamlet Complex.

Denne gangen skaper han i tillegg film av forestillingen.

– Det skal stå noe igjen etter en storsatsning som dette. Ikke bare for de 200 publikummerne per dag som får se The Hamlet Complex Redux fra salen, men også som en film for et større publikum, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.

Superstabile kameraer – lik dem brukt i Hollywood-filmer som Sam Mendes' skyttergravfilm 1917 – tas i bruk på scenen. Filmingen foregår gjennom prøveperioden og under de fem forestillingene, der kameraene kommer tett på og veves inn i handlingen. Bak står det norske filmselskapet M12.

Covid-19-referanse på scenen
The Hamlet Complex Redux byr på de samme karakterene som i 2018, men i en forkortet handling. Hamlet (solist Silas Henriksen) vil hevne drapet på sin far, begått av stefaren Claudius (Helge Freiberg). Kjæresten Ophelia (solist Whitney Jensen / Emma Lloyd) og moren Gertrude (Samantha Lynch / skuespiller Yvonne Øyen) er sentrale, men det er også dronning Elisabeth 1 (skuespiller Kate Pendry) – og Mel Gibson (Freiberg).

Prøveperioden er gjennomført med strenge smittevernhensyn. Covid-19-pandemien har også satt et kunstnerisk preg på forestillingen, der smittevernutstyr og ansiktsmasker er med som visuelle virkemidler på scenen. Den enorme sceneriggen fra 2018 er utelatt, i stedet har et likhus kommet inn – igjen signert den kritikerroste scenografen Åsmund Færavaag.

– Det oppleves sterkt å gjeninnta scenerommet med dette materialet. Dette er virkelig en Hamlet for vår tid, mener ballettsjef Lorentzen.

For anmelderbilletter, intervjuer og mer informasjon, vennligst kontakt:
Vilde Alette Monrad-Krohn: vimo@operaen.no

Bilder

Last ned bilde
The Hamlet Complex Redux er en Hamlet for vår tid, mener ballettsjef Ingrid Lorentzen. Silas Henriksen (til høyre) er Hamlet og Daniel Proietto er hans fars spøkelse. Foto: Erik Berg
Last ned bilde
Alan Lucien Øyen (i midten) er etterspurt over hele verden. Han har en særegen signatur på det han skaper, og blander ofte teater og dans. Her i en prøvesituasjon på Hovedscenen før urpremieren på The Hamlet Complex i 2018. I bakgrunnen ser vi ballettsjef Ingrid Lorentzen (fra venstre), Kate Pendry og scenograf Åsmund Færavaag. Foto: Erik Berg

Om Den Norske Opera & Ballett

Den Norske Opera & Ballett
Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.

Følg pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den Norske Opera & Ballett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den Norske Opera & Ballett