Når loven skaper kjeltringer: Nye millimeterregler hindrer forenklinger i næringslivet

Aldri før har vi sett et regelverk som står så i kontrast til forenklinger og hva som er mulig å gjennomføre i praksis. Kan norske myndigheter og politikere stille seg bak denne utviklingen? Burde de sett nærmere på konsekvensene og hvordan reglene vil fungere i praksis? Regnskap Norge tar debatten på Arendalsuka.

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen. Foto: Sverre Chr Jarild

Forenklinger for næringslivet har stått høyt på dagsorden for de siste regjeringene og har bred politisk støtte. I følge forenklingsregnskapet til regjeringen er næringslivet spart for 15 milliarder.

Likevel er tilbakemeldingene fra næringslivet at de i liten grad opplever forenklinger i hverdagen. Hvordan kan det ha seg?

Regjeringens forenklingsregnskap viser bare halve sannheten: Det sier ikke noe om alle de endringene som har gitt nye og store merbyrder for næringslivet.

Myndighetenes jakt på millimeternøyaktighet gir næringslivet stadig flere kontrolloppgaver og administrative byrder. Forvanskningene toppet seg med de nye skattereglene for naturalytelser. Nå skal det gås med lupe etter hver eneste rabatt og privat fordel som en ansatt får i tilknytning til jobben.

Hvilke konsekvenser gir utviklingen?

Kompliserte regler skaper kjeltringer. Når reglene er for omfattende, vanskelige å sette seg inn i og å etterleve bryter flere loven ufrivillig. Dette er et alvorlig brudd på rettssikkerheten!

Vi risikerer også at regelverkslojaliteten i næringslivet i dag forsvinner fordi den er umulig å levere på.

Regnskap Norge og mange andre i næringslivet har advart mot utfordringene de nye reglene reiser. Den massive kritikken som har kommet etter innføringen av for eksempel reglene for naturalytelser og tips, burde derfor ikke overraske noen.

Skal vi klare å få til nødvendige forenklinger for næringslivet må vi å ta et realt kost/nytte-oppgjør med de eksisterende millimeterreglene, og skape en bevissthet som hindrer innføring av nye.

Vi tar debatten på Arendalsuka, tirsdag 13. august kl. 10.

Medvirkende

• Christine Lundberg Larsen, Regnskap Norge
  • Kårstein Eidem Løvaas, Høyre
  • Morten Ørsal Johansen, FRP
  • Sigbjørn Gjelsvik, SP
  • Karl-Asbjørn Kjennerud, Sparebanken 1 Økonomihuset

Stein Kåre Kristiansen er ordstyrer

Regnskap Norge er bransjeorganisasjon for autoriserte regnskapsførere og regnskapsvirksomheter. I Norge bruke rundt 400.000 bedrifter en ekstern regnskapsfører, dvs. at regnskapsbransjen leverer tjenester til ca 70% av norsk næringsliv.

Følg saker fra Regnskap Norge

Siste saker fra Regnskap Norge