NAF

NAF: Vil ha nasjonal ladestrategi fra Rotevatn

Del

2020 var nok et rekordår for elbilsalget, men ladeutbyggingen henger etter. - Rekordsalget av elbiler gjør at det blir mer kø, mer venting og mer frustrasjon på ladeplasser, slik vi har sett i store deler av jule- og nyttårshelgen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er vanskelig å bygge ut for null kø i utfartshelgene, men det kaoset som har vært i romjulshelgene kan vi ikke ha i framtiden. (Foto: NAF)
Det er vanskelig å bygge ut for null kø i utfartshelgene, men det kaoset som har vært i romjulshelgene kan vi ikke ha i framtiden. (Foto: NAF)

2020 var mer enn annenhver nye bil en elbil, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Desember stod for tidenes elbilmåned i Norge. Da var to av tre nye biler – 67 prosent – helt elektriske.

NAF etterlyser nå en nasjonal ladeplan for elbiler fra Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

- Regjeringens ladepolitikk framstår ukoordinert og bakpå. Gapet mellom antall ladere og antall elbiler vokser, og dette er Rotevatn sin vakt. Infrastrukturen har hittil vært opp til de private utbyggerne, og det går beviselig for langsomt. De holder ikke tritt med utviklingen i elbilparken, sier Sødal.

Nesten halvparten av de som ikke vil ha elbil oppgir manglende hurtiglademuligheter som et hinder. Det betyr også at for få og for svake ladere er et viktig hinder for regjeringens eget mål om at i 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler.

- Nå må regjeringen se det samlede behovet for flere og raskere hurtigladere opp mot den faktiske og ønskede utviklingen i elbilparken og trafikkmengden. Vi trenger regi og vi trenger et samlet, overordnet blikk fram mot 2025 som ikke finnes i dag, sier NAF-rådgiveren.

Konkret etterlyser NAF at staten koordinerer de som bygger vei og de som støtter bygging av ladere i distriktene.

- Fagmiljøene, som Statens Vegvesen, Nye veier og Enova, må jobbe sammen om en ny nasjonal ladestrategi som blant annet inkluderer utpeking av viktige områder for store ladehubber, sier han. - Vi skjønner at man kan ikke bygge ut for null kø i utfartshelgene, men det kaoset som har vært i romjulshelgene skal vi ikke ha i framtiden. Alle partiene er enige om at elbilen etter hvert skal overta hele nybilsalget er den nye bilen. Da kan ikke politikerne late som om ladekøer og venting ikke er viktig, avslutter Nils Sødal.


Fakta: Nybilsalget i desember og 2020:

Desember: Totalt solgt 20 574 nye biler, hvorav 13 718 var rene elbiler (67 prosent). Ni av ti biler ble levert med stikkontakt (elbil + ladbar hybrid).

2020: Totalt solgt 140 361 nye biler, hvorav 76 801 var helelektriske (55 prosent). 105 705 biler, eller 75 prosent av bilene, ble levert med stikkontakt.

Kilde: OFV

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er vanskelig å bygge ut for null kø i utfartshelgene, men det kaoset som har vært i romjulshelgene kan vi ikke ha i framtiden. (Foto: NAF)
Det er vanskelig å bygge ut for null kø i utfartshelgene, men det kaoset som har vært i romjulshelgene kan vi ikke ha i framtiden. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom