NAF: Ta lys-sjekken på bilen

I den mørke tiden av året er billysene ekstra viktige. - Det er viktig både for å se og bli sett. Derfor er det viktig å sjekke at lysene på bilen fungerer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er ikke enkelt å skifte lyspærer på bilen lenger. Ikke vent med å dra på verkstedet når du oppdager at du mangler et eller flere lys. (Foto: NAF)

Såkalte “enøyde banditter” som er biler der et av hovedlysene ikke fungerer, er både trafikkfarlige og irriterende på mørke vinterveier.

- Kjører du kun med et hovedlys ser du langt dårligere når du er ute og kjører. Og det er vanskeligere for andre i trafikken å oppdage bilen din i tide, sier NAF-rådgiveren. - I tillegg ser det ut som en motorsykkel som kommer og ikke en bil. Dette kan gi farlige situasjoner, fortsetter han.

Det er enkelt å sjekke at lysene fungerer. Skru på bilen og ta en runde rundt bilen for å se at alle lysene fungerer. Sjekk både nærlys, fjernlys, tåkelys og blinklys. Det er også viktig å sjekke ryggelys og bremselys, men det er umulig å få til ved å gå rundt bilen. Da er det lurt å be om hjelp av en annen i familien eller naboen for å sjekke at også disse lysene fungerer.

- Et annet triks er å rygge bilen opp mot en vegg eller et stort vindu for å se at bremselys og ryggelys fungerer, rådgir Sødal.

Å skifte lyspære er ikke like enkelt som før

På gamle biler var det ganske enkelt å skifte lyspærene på bilen selv. Det er det ikke lenger. Lyspærene på nyere biler er enten xenon eller LED, og en del biler har avanserte lamper med lys som beveger seg i svinger og lys som styrer mellom fjern- og nærlys på egenhånd.

- Dette er nok noe av grunnen til at vi ser mange enøyde banditter på veiene. Siden man må til verksted for å skifte lyspære er det fort gjort å utsette det, mener Nils Sødal. - Noen venter kanskje helt til bilen skal på service. Vår oppfordring er å ta turen til verksted med en gang du oppdager at du må skifte en pære. Det er viktig for trafikksikkerheten, avslutter han.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF