NAF: Slik unngår du å betale for mye for elbilen

Ventelistene på flere av de nyeste og mest populære elbilene er svært lange. Da kan det være fristende å betale litt ekstra for å slippe ventetiden. Men er bilen priset høyere enn listepris fra forhandleren skal du være villig til å tape penger.
- Betaler du 50 000 kroner ekstra for en bil, er dette penger som er tapt med en gang. Når du skal selge bilen igjen vil verditapet være beregnet ut fra listeprisen bilen hadde i bilbutikken. Så det du betalte ekstra kommer på toppen av verditapet, sier Sødal.
Sjekk om bilen er bruktimportert
Er bilen førstegangsregistrert i Norge, er det ingenting i veien for å kjøpe bilen brukt privat. Da er garantien på bilen i orden. Det er derimot lurt å være på vakt om en bil er bruktimportert fra utlandet. Det vil si at den er registrert i et annet land før den er tatt inn til Norge enten av en privatperson eller en frittstående bilforhandler.
Den største fallgruven går på garanti. Er bilen bruktimportert fra utlandet, kan den ha kortere garantitid enn om det er en bil som er førstegangsregistrert i Norge. I verste fall har den ingen. Derfor må du sjekke nøye hvilken garanti bilen har når den er bruktimportert.
- Garanti er viktig om noe skulle skje med bilen. Det kan oppstå feil også på nyere biler. Så det kan fort bli veldig dyrt å kjøpe en bil som ikke har norsk garanti, sier Nils Sødal.
Sjekk også utstyrsnivå og lading
En annen fallgruve med elbiler importert fra andre land, er utstyrsnivået. Elbilene som kommer direkte til Norge er utstyrt med nordiske vinterpakker, dvs. utstyr som er viktig vinterstid. Det er ikke alltid tilfellet med biler som leveres i andre europeiske land.
- Sjekk nøye hvilket utstyr bilen har om den er importert fra et annet europeisk land. Har den ikke nordisk pakke, styr unna, rådgir Sødal.
Det kan også være forskjeller i karttjenesten i bilen, du kan mangle DAB-radio og varme i setene.
- Verst er kanskje tilfellene der bilen ikke har mulighet for hurtiglading. Biler bruktimportert fra USA kan i noen tilfeller kun lade med mode 3-kabel, altså saktelading. Det er en lei ting å finne ut av når man står ved hurtigladeren og ikke kommer seg noen vei, avslutter Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom