NAF: Slik bruker du tåkelysene riktig

Vi er inne i tiden med mye fuktighet og temperatursvingninger, og med det kommer tåka. – Riktig bruk av tåkelys gir deg bedre sikt og reduserer risikoen for at du blender andre på veien. Så frisk opp kunnskapen, mener Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Grunnen til at nærlysene skal av når du skal bruke tåkelys er at lyset fra de sprer seg i tåka, mens tåkelysene lyser sterkt og bredt langs bakken slik at du får bedre oversikt over veien foran deg. (Foto: Colourbox)

Tåkelysene på bilen skal i utgangspunktet brukes i tett tåke. Det er viktig å bruke de riktig så du får den hjelpen du trenger for å komme vel frem.

-Skru av nærlysene og skru på tåkelysene, sier Sødal. - Det er da du får best sikt i den tette tåka, fortsetter han.

Grunnen til at nærlysene skal av er at lyset fra de sprer seg i tåka, mens tåkelysene lyser sterkt og bredt langs bakken slik at du får bedre oversikt over veien foran deg.

Kan brukes som kjørelys på dagen

Det er også lov å bruke tåkelysene som kjørelys på dagen om man vil det, men da må også nærlysene skrus av.

-Mange liker å bruke tåkelysene som kjørelys fordi det ser tøft ut. Men det er viktig å gjøre dette riktig, sier NAF-rådgiveren.

Ikke bruk tåkelys i mørket

Tåkelysene er sterke og kan blende om de brukes i mørket. Det er heller ikke tillatt utenom i tett tåke eller om du kjører på en spesielt svingete eller uoversiktlig vei.

-Kjører du med tåkelys i mørket blender du de andre trafikantene. Så bruk vanlige lys i mørket. Det er det sikreste for alle, avslutter Nils Sødal.

Fakta om tåkelys (kurvelys)

Kurve- og tåkelys skal i utgangspunktet brukes ved tett tåke, eller på spesielt svingete og uoversiktlige veistrekninger:

• Du har ikke lov til å ha mer enn to tåkelys.
  • Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid.
  • Du kan ikke bruke;
    tåkelysene sammen med nærlysene.
    fjernlysene samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i lav hastighet (10–20 km/t).