NAF: Savner bomtiltak som monner

I 2019 vil folk som er avhengige av bil i hverdagen betale 13 milliarder i bompenger, ifølge Statens vegvesen. Det er en økning på 2,5 milliarder bare de to siste årene.
I årets reviderte budsjett bevilger regjeringen 200 millioner kroner til å redusere bompengebelastningen, i tillegg til 500 millioner som ligger fra før i statsbudsjettet.
- Dette er positive signaler, men det monner lite i det store bildet. Bompengeregningen har økt og vil fortsette å øke som følge av prosjekter som er vedtatt og skal rulles ut i årene fremover. NAF mener partiene må finne nye løsninger, denne utviklingen kan ikke fortsette, sier Ryste.
95 prosent består
Sammen med de 500 millionene som ble vedtatt i statsbudsjettet utgjør reduksjonen i revidert budsjett rundt fem prosent av det som betales inn i bompenger i år. Det betyr at 95 prosent av bompengene vil bestå.
- Norge har aldri vært i nærheten av å bruke så mye oljepenger som nå. Da er det underlig at regjeringen ikke prioriterer å fjerne bompenger høyere, sier Ryste.
Ikke bærekraftig
200 millioner i revidert budsjett skal brukes til å fremskynde nedbetalingen av bompengegjelden på tre prosjekter: Halsnøysambandet i Hordaland, fylkesvei 17 Tverlandet-Godøystraumen i Nordland og Listerpakken i Vest-Agder.
- Dette er positive tiltak, som har vesentlig betydning for folk som bor i de tre områdene. Men frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig, sier Ryste.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216ryste.camilla@naf.noNils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
– Bilen er tilbake på hverdagsreisen27.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang i bilbruk til og fra arbeid, kan trenden ha snudd, viser NAFs nye Trafikantbarometer. – Bilen er tilbake. Det er nå en klar økning i andelen som svarer at de bruker bilen til jobb, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
