NAF og Statens vegvesen gjør trygg bruktbil-handel enklere

Hvert år er det nærmere 500.000 bruktbiler som skifter eier her i landet. Et nytt, digitalt samarbeid mellom medlemsorganisasjonen NAF og Statens vegvesen gjør det nå enklere og tryggere å kjøpe eller selge bruktbil.
Kjøpekontrakten er bruktbilkjøpets viktigste dokument. Uten kontrakt står du mye svakere om det dukker opp problemer i etterkant. (Foto: NAF)

Gjennom det nye samarbeidet kan du nå fylle inn en digital kjøpekontrakt sammen med de obligatoriske dokumentene salgsmelding og omregistreringsskjema. Sammenkoblingen av disse sentrale dokumentene på ett og samme sted, kjopekontrakt.naf.no, er en betydelig forenkling for de som skal kjøpe eller selge bruktbil.

- Vi er veldig glade for å kunne lansere denne nye løsningen sammen med Statens Vegvesen, hvor alt papirarbeidet er samlet digitalt på naf.no. NAF ønsker å bidra til at flere får en trygg og god bruktbilhandel. Dette tror vi er et viktig bidrag, sier Espen Andreassen, produkteier i NAF.

Å kjøpe bil er en stor investering for mange, og det er forbundet med risiko. Hos Forbrukerrådet er bruktbilsalg den største enkeltårsaken til klagesaker. NAF ønsker å hjelpe folk med å minimere stresset, redusere risikoen og forenkle alt som må huskes på.

- Kjøpekontrakten er bruktbilkjøpets viktigste dokument. Uten kontrakt står du mye svakere om det dukker opp problemer i etterkant. Ut ifra sakene vi i NAF hjelper våre medlemmer med, ser vi at mange glemmer kontrakten eller ikke kjenner til hvor viktig den er, understreker Andreassen.

Statens vegvesen satser også på forenkling og digitalisering og er fornøyde med dette fremskrittet.

- I prosjektet Autosys arbeider vi for å hente ut samfunnsøkonomiske gevinster for både samfunnet og Statens vegvesen, etter tydelige effektmål. Statens vegvesen er opptatt av at vi setter brukerne i sentrum gjennom involvering og utvikling av helhetlige løsninger. Det er samtidig viktig at løsningene styrker næringslivets konkurranseevne og øker produktiviteten i samfunnet i tråd med regjeringens føringer. Løsningen som NAF nå tar i bruk er et godt eksempel på at Statens vegvesen har lyktes med dette, sier Erik Johannessen, prosjektleder for Autosysprosjektet i Statens vegvesen.

Johannessen viser her til Stortingsmelding 27 fra 2015-16, Digital agenda for Norge, IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet.