NAF: Mer penger må brukes til vedlikehold
NAF støtter tiltak som vil få ned bompenger og utbyggingskostnader, og gir lavere ulykkesrisiko enn dagens standard for motorveiprosjekter.
Etter dagens standard kan man bygge smal 4-felts motorvei med fartsgrense 110 km/t ned til så lave trafikkmengder som 6000 ÅDT (årsdøgntrafikk). Det er på disse veiene NAF mener det kan innføres en ny standard, men 2/3-felts vei og fartsgrense 90 km/t. På de mest trafikkerte veiene med trafikkmengde over 15 000 ÅDT mener NAF det fortsatt må bygges firefelts motorvei med 110 km/t.
Lavere kostnader, lavere bompenger
- Disse tiltakene vil kutte kostnader betydelig. Det betyr lavere bompenger for folk når det bygges ny vei, og derfor mer nytte av veien fordi flere kan bruke den, sier Ryste.
NAF mener at ved å få mer for pengene når det bygges motorvei, kan veimidlene fordeles bedre. Behovene er enorme, etterslepet på norske veier er beregnet til om lag 100 milliarder. Samtidig tar staten inn milliarder i bompenger for å finansiere utbyggingsprosjekter.
- Ved å bygge klokere kan vi nå flere mål samtidig, ivareta både fremkommelighet og kutte kostnader. Pengene spart må brukes på vedlikehold, sier Ryste.
Folk vil prioritere vedlikehold
Endringene i veistandarder, veinormalene, foreslås i et felles brev fra NAF sammen med Naturvernforbundet og Bondelaget.
- Svært mange av de store, ulykkesbelastede strekningene er nå fullført med høy standard. Når vi spør folk hva de ønsker politikerne skal prioritere, er det mange flere som svarer vedlikehold enn de som ber om nybygging av vei, sier Ryste.
Skriker etter vedlikehold
Norske veier skriker etter vedlikehold. Samtidig viser undersøkelser at kvaliteten på det norske veinettet har gått ned de siste to årene. Dårlig vedlikehold og manglende rassikring gjør at folk føler seg utrygge på veien.
- Vi ønsker at fremtidige veiprosjekter skal gi maks uttelling på trafikksikkerhet og fremkommelighet, samtidig som vi får mer for pengene, mindre støy og lavere klimagassutslipp. Det gjør det også mulig å prioritere vedlikehold i Distrikts-Norge, der folk er aller mest bekymret for manglende veivedlikehold, sier Ryste.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Motorsyklistene er tilbake på veien: - Vær ekstra forsiktig19.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har det vært en økning i alvorlige MC-ulykker. – Nå starter sesongen igjen, og vi ber bilistene se ekstra godt etter to-hjulingene, men også motorsyklistene må ta det ekstra rolig nå i starten av sesongen, sier Jan Harry Svendsen, leder for NAF MC.
Like dyrt å hurtiglade som å tanke diesel17.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hurtiglading koster nå rundt 5 ganger så mye som å lade hjemme. – Det er et for stort gap mellom spotprisen på strøm og det du må betale på hurtigladeren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nok penger til å få ned vei-forfallet vil gi store gevinster for samfunnet. – Det smaker mye mer enn det koster å holde veinettet ved like, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Gjør vårens steinsprut-sjekk av bilen10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Vinteren vi har lagt bak oss har vært lang og variabel. Da har det blitt strødd rekordartede mengder med grus på veiene. - Med så store mengder grus har mange fått steinsprutskader på bilen. Derfor er det viktig å gå over bilen og utbedre lakkskader nå når våren har kommet, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver.
NAF: - Vurder nøye når du skal legge om til sommerdekk på bilen4.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å få piggdekkene av bilen kommer tidlig i år, men fortsatt er det vinterlig flere steder. - Er det fortsatt vinterføre der du kjører i hverdagen, la piggdekkene være på bilen en stund til, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom