NAF: Lav høstsol og skitten frontrute er en farlig kombinasjon

Sola går lavt nå om høsten, og er frontruten din skitten ser du dårligere enn du bør. - Du oppdager ikke hvor skitten frontruten er før sola skinner rett inn. Ta en grundig vask på innsiden før du drar på høstferien, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Vask med salmiakkvann på innsiden av frontruten for å få god sikt. (Foto: Colourbox)

Innsiden av frontruten er skitnere enn du tror. Årsaken er at luften fra varmeapparatet ikke nødvendigvis er så ren. I løpet av et år legger det seg et tynt grått belegg på innsiden.

- Vi vasker frontruta utvendig hver gang vi vasker bilen, men innsiden er det fort gjort å glemme, mener Sødal. - Det beste er selvsagt å ta innsiden også hver gang man vasker bilen, fortsetter han.

Et godt råd er å vaske innsiden av frontruta med varmt salmiakkvann som fjerner belegget. Du kan også bruke renholdsprodukter som du vasker speil og vinduer med. Husk å tørke av med en tørr fille slik at det ikke blir skjolder.

- Salmiakkvann er det beste. Det holder med litt salmiakk i vannet, rådgir Nils Sødal. - Du trenger ikke dyre spesialprodukter. Her er ofte det enkle det beste, fortsetter han.

Slitt frontrute gir dårligere sikt

Det er ikke alltid at ren frontrute er nok for å få god sikt når du kjører bil. Frontruten er også en slitedel på bilen. Den burde sjekkes hver 80 000 kilometer fordi steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gir slitasje. Pfeiffer-laboratoriet har påvist at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag på 10 meter i avstandsbedømming. I mørket forsterkes denne effekten.

-Er frontruta veldig slitt, er det en god idé å bytte den ut, avslutter Nils Sødal.