NAF krever ny bransjestandard for rekkevidde og lading av elbiler

Når du skal kjøpe elbil og orienterer deg om rekkevidde og ladehastighet møter du på mye bruk av ordene “inntil” og “opptil”. Alle benytter rekkevidde-tall fra den anerkjente europeiske WLTP-standarden. Rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.
- Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier Ryste. - Derfor mener NAF at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen, fortsetter hun.
Vinteren har i år vært ekstra kald og mange ferske elbilister har nok fått seg en overraskelse over hvor mye kortere rekkevidden blir da. NAFs elbiltester viser at rekkevidden normalt sett reduseres med 10-30 prosent vinterstid, men med den kulden det har vært så langt i 2021 er reduksjonen enda større.
- Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Camilla Ryste.
Felles omtale av lading
Ladehastighet oppgis i dag svært forskjellig på ulike elbiler. Dette gjør det vanskelig for forbrukeren å sammenlikne hvor raskt ulike modeller lader.
Alle forhandlerne oppgir bilens maksimale ladefart i kilowatt (kW), men tester viser at dette er en ladefart som kun oppnås i deler av ladingen.
- Bilkundene må få se kurven for hvordan bilen de vurderer å kjøpe, lader. Da vil man kunne se hvordan de forskjellige bilmodellene faktisk lader, mener Ryste.
Mange leverandører oppgir tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Det varierer imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.
- Her må det også bli likt og NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, avslutter Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
NAFs forslag til bransjestandard
- Rekkevidde for blandet kjøring oppgis
- Rekkevidde oppgis «fra x km til x km», der tallene angir spennet som modellen kommer med i ulike utstyrsvarianter og dekktyper
- Oppgi minimum garantert vinterrekkevidde ved ulike temperaturer. Eksempelvis 20 grader, 10 grader, 0 grader, -10 grader og –20 grader.
- Netto batteristørrelse oppgis (brutto minus sikkerhetsmarginer)
- Ladehastighet oppgis i antall minutter det minimum tar å lade et oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent.
- Ladekurven til bilen skal være tilgjengelig hos forhandlere på forespørsel (hvor stor ladefart [effekt i kW] bilen gir for hver 10ende prosent batteriet er fylt).
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noNils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Ikke kjør med sandaler18.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flip-flops og løse sandaler kan henge fast i gulvmattene eller i pedalene og skape farlige situasjoner i trafikken. - Ta deg tid til å skifte fra sandaler før du kjører bil i sommer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Utrykning på veien: - Behold roen16.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er lett å bli stresset når du ser blålys i bakspeilet. - Stress hjelper ikke. Det viktigste er å beholde roen. Da blir det enklere å gjøre resten riktig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slik kommer du deg vel frem med elbil i Europa14.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir stadig enklere å dra på elbilferie i Europa. - I de fleste land er det bygget mange ladere, men en ting har dukket opp, nemlig ladekø, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Unngå overvekt på bilferien11.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferie er bilferie for mange. Pakker du bilen riktig øker du sikkerheten og komforten, men pass på å ikke laste bilen for tungt. Mange biler når maksimal nyttelast lenge før bagasjerommet er fullt.
Så fort blir det glovarmt i bilen10.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fort i en parkert bil. På bare en halvtime økte temperaturen til 44 grader i en bil parkert i sola i et forsøk NAF har gjort. – Derfor må du aldri forlate barn eller dyr i en parkert bil, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom