NAF krever ny bransjestandard for rekkevidde og lading av elbiler

Når du skal kjøpe elbil og orienterer deg om rekkevidde og ladehastighet møter du på mye bruk av ordene “inntil” og “opptil”. Alle benytter rekkevidde-tall fra den anerkjente europeiske WLTP-standarden. Rekkevidden kan oppgis både for bykjøring og blandet kjøring.
- Vi ser at noen velger å sette det beste tallet i salgsmateriellet, og det er for bykjøring. Men det er blandet kjøring, det vil si både by og landevei, som er mest relevant for forbrukeren, sier Ryste. - Derfor mener NAF at rekkevidden for blandet kjøring er det som må stå i reklamen, fortsetter hun.
Vinteren har i år vært ekstra kald og mange ferske elbilister har nok fått seg en overraskelse over hvor mye kortere rekkevidden blir da. NAFs elbiltester viser at rekkevidden normalt sett reduseres med 10-30 prosent vinterstid, men med den kulden det har vært så langt i 2021 er reduksjonen enda større.
- Over halvparten av de som kjøper seg ny bil kjøper elbil. Da må de vite hva som er reell rekkevidde på elbilene, også under norske vinterforhold og med ulikt ekstrautstyr, mener Camilla Ryste.
Felles omtale av lading
Ladehastighet oppgis i dag svært forskjellig på ulike elbiler. Dette gjør det vanskelig for forbrukeren å sammenlikne hvor raskt ulike modeller lader.
Alle forhandlerne oppgir bilens maksimale ladefart i kilowatt (kW), men tester viser at dette er en ladefart som kun oppnås i deler av ladingen.
- Bilkundene må få se kurven for hvordan bilen de vurderer å kjøpe, lader. Da vil man kunne se hvordan de forskjellige bilmodellene faktisk lader, mener Ryste.
Mange leverandører oppgir tiden det tar å lade batteriet til en viss prosent. Det varierer imidlertid mye på hvilken måte de ulike forhandlerne oppgir denne tiden. Noen forhandlere oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 0 til 80 prosent, noen oppgir tiden fra 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir tiden det tar å lade batteriet fra 30 til 80 prosent.
- Her må det også bli likt og NAF mener at det riktige er å oppgi lading med oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent, avslutter Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.
NAFs forslag til bransjestandard
- Rekkevidde for blandet kjøring oppgis
- Rekkevidde oppgis «fra x km til x km», der tallene angir spennet som modellen kommer med i ulike utstyrsvarianter og dekktyper
- Oppgi minimum garantert vinterrekkevidde ved ulike temperaturer. Eksempelvis 20 grader, 10 grader, 0 grader, -10 grader og –20 grader.
- Netto batteristørrelse oppgis (brutto minus sikkerhetsmarginer)
- Ladehastighet oppgis i antall minutter det minimum tar å lade et oppvarmet batteri fra 10 til 80 prosent.
- Ladekurven til bilen skal være tilgjengelig hos forhandlere på forespørsel (hvor stor ladefart [effekt i kW] bilen gir for hver 10ende prosent batteriet er fylt).
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noNils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Dette må du vite om trafikkbøter i Norge og utlandet i sommer8.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Trafikkbøtene i Norge er på et rekordhøyt nivå. Flere land i Europa krever oblat for å kjøre på motorveier eller inn i byer. Med rådene fra NAF unngår du bøter i Norge og utlandet i sommer.
NAF: - Kjør helt frem i begge kjørefelt ved fletting3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommer er tid for bilferie og veiarbeid. Fletter du riktig der det er veiarbeid, bidrar du til bedre trafikkflyt og kortere køer. - Veldig mange legger seg inn med en gang de ser skilt om fletting. Det er feil. Kjør helt frem til der feltene går sammen, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
NAF: 10 biltur-tips til sommerferien2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syv av ti nordmenn legger sommerferien til eget land. - Det er mange perler å besøke med bilen, bobilen eller motorsykkelen. Her er mine ti tips til fine turer på hjul i sommer, sier Per Roger Lauritzen, veibokredaktør i NAF.
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom