NAF

NAF krever mer rettferdige ladepriser

Del

En stor NAF-test viser at forbrukerne betaler dyrt for hurtiglading av elbiler. Dagens måte å prise strømmen i ladestasjonene er uoversiktlig og urettferdig. Nå må det komme på plass en annen måte å ta betalt for hurtiglading, mener NAF.

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF tar til orde for en ny og mer rettferdig prismodell på hurtiglading av elbiler. Foto: Siv Dolmen
Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF tar til orde for en ny og mer rettferdig prismodell på hurtiglading av elbiler. Foto: Siv Dolmen

En stor ladetest utført av NAF viser store forskjeller i prisene for å lade på hurtigladere. Elbilistene opplever et sprik på mellom 3 og 10 kroner i ladekostnad per mil. De dyreste løsningene gjør hurtigladingen langt dyrere enn både bensin og diesel.

Årsaken er at ladeoperatørene tar betalt for lading per minutt, eller en kombinasjon av minutt- og kWt-prising.Ettersom bilene utnytter effekten laderne gir ulikt, er det lite forutsigbarhet for forbukerne i hva de faktisk mottar av strøm hver gang de lader.

- I praksis har vi et system hvor de som lader raskt blir sponset av de som lader langsomt, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. - Enkelte betaler fire ganger så mye per kWh enn det andre gjør. Det er urimelig og urettferdig, slår hun fast.

Dyr og dårlig

Kilowatt-timer er det nye litermålet, men i dag betaler man ikke per kilowatt-time slik man gjør på strømregningen hjemme. På grunn av måten batteriet lades på, vil forbrukerne oppleve å få ulik mengde strøm på tanken hver gang de plugger i en hurtiglader, til tross av at de står samme antall minutter og lader.

NAF vil derfor bort fra dagens modell med minuttpris.

- Vi trenger et helt nytt system. Dagens prising er uoversiktlig, dyr og dårlig, sier hun.

NAF mener at ladeoperatørene i større grad må prise for det forbrukerne faktisk får, ikke hvor lang tid de bruker ved ladestasjonen.

- Det er flere hensyn å ta. Prisen må være enkel og forståelig for forbrukeren, samtidig som man skal få den strømmen man betaler for. Dette taler i utgangspunktet for en ren pris per kilowatt-time, på samme måte som det er literpris på bensin, sier hun.

Grense på 30-40 min

Likevel ser NAFat en slik ordning også har noen utfordringer.

- Elbilene lader mindre mot slutten, når batteriet begynner å fylles opp. Betaler man per kilowatt-time øker faren for ladekø fordi når man først lader så koster det ikke så mye å bli stående litt til, sier Ryste.

For å ivareta hensynet til enkelthet, rettferdighet og kø, foreslår NAF at det kommer et påslag i kilowatt-timeprisen etter 30 – 40 minutter. På den tiden har de fleste nok strøm til å komme seg videre på veien.

- Grunnen til at NAF foreslår en grense på tretti til førti minutter, er at undersøkelsen vår viser at dette er da de fleste elbiler har fylt batteriet så mye at de begynner å lade langsommere og ta imot mindre strøm, sier Ryste.

Bilder

Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF tar til orde for en ny og mer rettferdig prismodell på hurtiglading av elbiler. Foto: Siv Dolmen
Kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF tar til orde for en ny og mer rettferdig prismodell på hurtiglading av elbiler. Foto: Siv Dolmen
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom