NAF krever mer rettferdige ladepriser

En stor ladetest utført av NAF viser store forskjeller i prisene for å lade på hurtigladere. Elbilistene opplever et sprik på mellom 3 og 10 kroner i ladekostnad per mil. De dyreste løsningene gjør hurtigladingen langt dyrere enn både bensin og diesel.
Årsaken er at ladeoperatørene tar betalt for lading per minutt, eller en kombinasjon av minutt- og kWt-prising.Ettersom bilene utnytter effekten laderne gir ulikt, er det lite forutsigbarhet for forbukerne i hva de faktisk mottar av strøm hver gang de lader.
- I praksis har vi et system hvor de som lader raskt blir sponset av de som lader langsomt, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF. - Enkelte betaler fire ganger så mye per kWh enn det andre gjør. Det er urimelig og urettferdig, slår hun fast.
Dyr og dårlig
Kilowatt-timer er det nye litermålet, men i dag betaler man ikke per kilowatt-time slik man gjør på strømregningen hjemme. På grunn av måten batteriet lades på, vil forbrukerne oppleve å få ulik mengde strøm på tanken hver gang de plugger i en hurtiglader, til tross av at de står samme antall minutter og lader.
NAF vil derfor bort fra dagens modell med minuttpris.
- Vi trenger et helt nytt system. Dagens prising er uoversiktlig, dyr og dårlig, sier hun.
NAF mener at ladeoperatørene i større grad må prise for det forbrukerne faktisk får, ikke hvor lang tid de bruker ved ladestasjonen.
- Det er flere hensyn å ta. Prisen må være enkel og forståelig for forbrukeren, samtidig som man skal få den strømmen man betaler for. Dette taler i utgangspunktet for en ren pris per kilowatt-time, på samme måte som det er literpris på bensin, sier hun.
Grense på 30-40 min
Likevel ser NAFat en slik ordning også har noen utfordringer.
- Elbilene lader mindre mot slutten, når batteriet begynner å fylles opp. Betaler man per kilowatt-time øker faren for ladekø fordi når man først lader så koster det ikke så mye å bli stående litt til, sier Ryste.
For å ivareta hensynet til enkelthet, rettferdighet og kø, foreslår NAF at det kommer et påslag i kilowatt-timeprisen etter 30 – 40 minutter. På den tiden har de fleste nok strøm til å komme seg videre på veien.
- Grunnen til at NAF foreslår en grense på tretti til førti minutter, er at undersøkelsen vår viser at dette er da de fleste elbiler har fylt batteriet så mye at de begynner å lade langsommere og ta imot mindre strøm, sier Ryste.
Bilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: 10 biltur-tips til sommerferien2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Syv av ti nordmenn legger sommerferien til eget land. - Det er mange perler å besøke med bilen, bobilen eller motorsykkelen. Her er mine ti tips til fine turer på hjul i sommer, sier Per Roger Lauritzen, veibokredaktør i NAF.
NAF MC: - Nå må motorsyklistene skjerpe seg1.7.2025 11:01:13 CEST | Pressemelding
Juni ble nok en måned med nedslående ulykkestall for motorsyklister. Så langt i år har 12 motorsyklister omkommet på norske veier. - Vi må ta inn over oss at vi er en utsatt trafikantgruppe og kjøre deretter, sier leder i NAF MC, Jan Harry Svendsen.
Økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Jo flere barn, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: Slik sparer du penger på hurtigladingen i sommer26.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferien er hurtigladetid for landets 840 000 elbilister. – Det er flere kroner i forskjell per kilowattime mellom dyreste og billigste hurtigladeleverandør. Så her er det feriepenger å spare, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Støtte til bomringer faller til 2019-nivået25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Ikke siden bompengeopprøret i 2019 har færre støttet at bompenger kreves inn i bypakkene. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer får bomringer, samtidig er det færre som synes det er greit bompenger brukes på denne måten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom