NAF

NAF: Kollektivkutt kan bli en ond sirkel

Del

Kutt i rutetilbudet som følge av korona kan føre til enda større passasjerflukt over tid, frykter NAF. - For de fleste øker reisetiden når de bruker kollektivt. Et dårligere tilbud kan gjøre at passasjerene ikke kommer tilbake. Resultatet kan bli mer biltrafikk og økte køer, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund.

For de fleste øker reisetiden med kollektiv. NAF frykter tilbudet kan bli dårligere som følge av rutekutt etter koronapandemien (Foto: NAF)
For de fleste øker reisetiden med kollektiv. NAF frykter tilbudet kan bli dårligere som følge av rutekutt etter koronapandemien (Foto: NAF)

Én av tre oppgir at de får en times lenger reisetid hvis de går over til å kun reise kollektivt til og fra jobb og skole, viser en undersøkelse fra NAF.

- Et enda dårligere tilbud er ikke veien å gå dersom politikerne vil opprettholde målet om at flere skal velge kollektivt i fremtiden, sier Handagard.

På landsbasis er det bare 12 prosent som oppgir at de kun reiser kollektiv til og fra arbeid og skole. Flere enn halvparten, 55 prosent, svarer at deres hverdagsreise ville tatt lenger tid hvis de kun reiste kollektiv.

Og det kan bli mange ekstra minutter på buss og bane: Hele 35 prosent svarer at hverdagsreien vil ta mer enn 50 minutter ekstra. Det kommer på toppen av 28 prosent som svarer at de får mellom halvtime og 50 minutters ekstra reisetid.

Reisen går ikke fortere i byene

Selv ikke i Norges største byer er kollektivt raskere: I Oslo svarer 57 prosent at det vil ta mer enn en halvtime lenger om de kun reiste med kollektiv. Tilsvarende andel i Bergen er 62 prosent, i Trondheim oppgir 59 prosent at det vil ta mer enn en halvtime ekstra, og i Stavanger stiger tallet til hele 73 prosent. Tromsø kommer faktisk best ut, med 48 prosent som oppgir at de vil bruke mer enn en halvtime med kun kollektiv.

- Dette er nedslående tall. Det er nødvendig med kraftig opptrapping av tilbudet dersom kollektivt skal være aktuelt for flere. Å kutte rutene nå er et skritt bakover, sier Handagard.

Trenger mer koronastøtte

Etter koronapandemien har flere kollektivselskaper varslet at de står i fare for å måtte kutte i rutetilbudet på grunn av sviktende billettinntekter. Tall fra NAF viser at 30 prosent i Oslo planlegger mer bruk av hjemmekontor etter pandemien. På landsbasis er snittet 19 prosent.

- Nå er det viktig at kollektivselskapene omstiller seg og tilbyr mer fleksible billetter. Folk er ikke interessert i å kjøpe dyre månedsbilletter når det betyr at de også må betale for alle dagene de nå er på hjemmekontor. Da velger de heller bilen, sier Handagard.

NAF har også en sterk oppfordring til regjeringen og SV, som snart skal forhandle om statsbudsjettet for 2022.

- Forleng koronastøttemidlene til kollektivselskapene i et halvt år til. Det vil være svært uheldig om selskapene må kutte i tilbudet, da blir effekten at enda færre velger kollektivt, sier Handagard.

Ville det tatt kortere eller lengre tid, sammenlignet med hvordan du reiser i dag, dersom du bare reiste kollektivt på din reise til jobb, studier eller skole?

Total

Oslo

Bergen

Trondheim

Stavanger

Tromsø

Lengre tid enn i dag

55

45

56

47

63

55

Kortere tid enn i dag

4

6

4

6

2

7

Reiser kun kollektivt til jobb/studier/skole allerede

12

25

16

16

8

11

Jeg reiser ikke til jobb/studier/skole

22

19

18

24

21

18

Vet ikke

7

6

7

7

6

8

Hvor mye lengre tid vil det ta, sammenlignet med hvordan du reiser i dag dersom du bare reiste kollektivt på din reise til studie eller skole?

Total

Oslo

Bergen

Trondheim

Stavanger

Tromsø

Over 50 min

35

26

30

27

36

20

40-49 min

11

14

11

14

12

11

30-39 min

17

18

21

17

25

18

20-29 min

18

20

17

24

13

15

10-19 min

15

17

16

14

9

26

Under 10 min

4

5

4

3

5

10

Samme som i dag

0

0

0

0

0

0

Ville du reist mer kollektiv dersom (flere svar mulig)

Total

Oslo

Bergen

Trondheim

Stavanger

Tromsø

Det fantes en billettløsning som inkluderer flere transporttjenester som delebil, elsykkel, elsparke

8

12

9

15

11

6

Det fantes et fleksibelt månedskort hvor man betaler utfra hvor mange ganger man reiser

22

33

28

20

20

26

Det var flere avganger i timen

24

22

25

18

23

25

Reisetiden ble kortere

20

23

29

20

28

18

Det var mindre forsinkelser

10

16

7

5

13

12

Det var mindre trengsel ombord

16

26

20

24

17

19

Bompengene økte

3

2

4

4

3

6

Parkeringsmulighetene ble dårligere

5

4

5

8

5

8

Ikke relevant

33

24

28

30

29

24

Annet, noter...

10

9

11

9

9

7

Vet ikke

6

5

5

8

6

9

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

For de fleste øker reisetiden med kollektiv. NAF frykter tilbudet kan bli dårligere som følge av rutekutt etter koronapandemien (Foto: NAF)
For de fleste øker reisetiden med kollektiv. NAF frykter tilbudet kan bli dårligere som følge av rutekutt etter koronapandemien (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom