NAF: Jungel av ulike måter å oppgi tiden det tar å hurtiglade elbilen

Skal forbrukerne kunne sammenligne elbilenes ladeegenskaper må tiden det tar å lade oppgis likt. Dette er ett av NAFs seks krav til en ny standard for informasjon om elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart.
- Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra ti til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, sier Sødal.
Denne sommerens test viser hvor ulikt dette markedsføres til bilkjøperne. På seks av bilene får du ikke en gang vite hvor fort bilen hurtiglader. Noen bruker 0 til 80 prosent, andre 30 til 80 og noen bruker til og med hvor mange kilometer rekkevidde du får etter antall minutter.
- Dette blir komplett umulig å orientere seg i for våre medlemmer og andre som skal kjøpe seg elbil. Derfor en felles standard for dette utrolig viktig, sier NAF-rådgiveren.
Så fort ladet bilene i NAF og Motors elbiltest
Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon.
- Vi har valgt ut de tre raskeste og de tre tregeste bilene i sommerens ladetest. Dette viser at på topp tre er det to dyre biler og en populær familiebil. Av de tre som lader saktest er det to av de kinesiske nykommerne og en storselger, sier Nils Sødal.
De tre bilene som ladet raskest (10-80 %):
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 18 minutter og 3 sekunder
- Kia EV6 (to- og firehjulstrekk): 23 minutter og 23 sekunder
- Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC: 29 minutter og 19 sekunder
De tre bilene som ladet tregest (10-80 %):
- Xpeng P7: 49 minutter og 59 sekunder
- Maxus Euniq6: 45 minutter og 38 sekunder
- Ford Mustang Mach-E GT: 42 minutter og 58 sekunder.
Sjekk alle bilenes ladetid på naf.no
Fakta:
Under ladetesten blir bilene kjørt på motorvei i to timer slik at batteriene blir varme. Alle bilene lader på Ionity, med unntak av Tesla som lades på Tesla Supercharger. De bilene som har forvarming av batteriet før lading bruker dette.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom