NAF

NAF: Jungel av ulike måter å oppgi tiden det tar å hurtiglade elbilen

Del

Det er for vanskelig for bilkjøperne å finne informasjon om hvor raskt elbilene på markedet lader - Blant de 31 elbilene i NAF og Motors elbiltest var ladetiden oppgitt på syv forskjellige måter og for seks biler oppgis den ikke. Dette er totalt uoversiktelig for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon. (Foto: NAF/Motor)
Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon. (Foto: NAF/Motor)

Skal forbrukerne kunne sammenligne elbilenes ladeegenskaper må tiden det tar å lade oppgis likt. Dette er ett av NAFs seks krav til en ny standard for informasjon om elbilens rekkevidde, batteristørrelse og ladefart.

- Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra ti til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, sier Sødal.

Denne sommerens test viser hvor ulikt dette markedsføres til bilkjøperne. På seks av bilene får du ikke en gang vite hvor fort bilen hurtiglader. Noen bruker 0 til 80 prosent, andre 30 til 80 og noen bruker til og med hvor mange kilometer rekkevidde du får etter antall minutter.

- Dette blir komplett umulig å orientere seg i for våre medlemmer og andre som skal kjøpe seg elbil. Derfor en felles standard for dette utrolig viktig, sier NAF-rådgiveren.

Så fort ladet bilene i NAF og Motors elbiltest

Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon.

- Vi har valgt ut de tre raskeste og de tre tregeste bilene i sommerens ladetest. Dette viser at på topp tre er det to dyre biler og en populær familiebil. Av de tre som lader saktest er det to av de kinesiske nykommerne og en storselger, sier Nils Sødal.

De tre bilene som ladet raskest (10-80 %):

  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo: 18 minutter og 3 sekunder
  • Kia EV6 (to- og firehjulstrekk): 23 minutter og 23 sekunder
  • Mercedes-Benz EQE 43 4MATIC: 29 minutter og 19 sekunder

De tre bilene som ladet tregest (10-80 %):

  • Xpeng P7: 49 minutter og 59 sekunder
  • Maxus Euniq6: 45 minutter og 38 sekunder
  • Ford Mustang Mach-E GT: 42 minutter og 58 sekunder.

Sjekk alle bilenes ladetid på naf.no 

Fakta:

Under ladetesten blir bilene kjørt på motorvei i to timer slik at batteriene blir varme. Alle bilene lader på Ionity, med unntak av Tesla som lades på Tesla Supercharger. De bilene som har forvarming av batteriet før lading bruker dette.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon. (Foto: NAF/Motor)
Det er stor variasjon i ladehastighet mellom 31 elbilmodeller, og det er helt naturlig siden det er forskjellig hvor raskt de kan ta inn strøm på batteriet. Er ladetid viktig for deg, må du få sammenlignbar informasjon. (Foto: NAF/Motor)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom