NAF: Høy strømpris dobler prisen for hjemmelading av elbil

Strømprisene skyter i været og 2021 har vært et år preget av dyr strøm. - Sammenlignet med fjoråret betaler du mer enn dobbelt så mye for å lade bilen din hjemme. Likevel er det fortsatt langt lavere drivstoffutgifter for elbil enn dieselbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Når det er høye strømpriser er det lurt å planlegge ladingen nøyere. Strømmen er billigst når færrest bruker den, altså om natten. (Foto: NAF)

Så langt i 2021 har strømprisen i gjennomsnitt vært to og en halv gang høyere enn i 2020. Hvis utviklingen fortsetter ut året vil gjennomsnittsprisen for 2021 være 1,83 kroner per kilowatt-timer. Gjennomsnittsprisen i 2020 var 82 øre per kilowatt-time. Dette er gjennomsnittspriser for hele landet.

- Dette gjør at elbileiere opplever at det er dyrere å lade bilen hjemme. Faktisk er det mer enn en dobling av ladeutgiftenesier Sødal.

Eksempelvis vil en Audi e-tron-eier som kjører 12 000 kilometer i året i år betale 4619 kroner for ladingen hjemme, mot 2070 kroner i fjor

- Det er klart denne økningen i utgifter merkes på strømregningen, men det er fortsatt langt billigere enn drivstoffutgiftene du ville hatt på en dieselbil, sier Nils Sødal.

Har du en dieselbil med et lavt forbruk på 0,44 liter på mila og kjører 12 000 kilometer i året, vil dette koste deg 9240 kroner i år. Dette er dobbelt så mye som ladingen hjemme for Audi e-tron eieren, men tar vi med 20 prosent hurtiglading for Audien, jevner bildet seg noe ut. Da vil ladekostnadene bli 7376 kroner. Det er fortsatt lavere enn drivstoffkostnaden for en dieselbil.

- De fleste har noe hurtiglading gjennom året. Derfor har vi tatt med at elbilene lader 20 prosent langs veien.Men der svinger ikke prisene som ladingen hjemme. Økte strømpriser gir dyrere hjemmelading, men ikke hurtiglading. I hvert fall enn så lenge, sier Sødal.

Lad om natten

Når det er høye strømpriser er det lurt å planlegge ladingen nøyere. Strømmen er billigst når færrest bruker den, altså om natten. Noen kan styre dette enten ved å sette tidsstyring på bilen, andre kan styre det med en app fra strømselskapet.

- Uansett går det an å gjøre dette på gamlemåten også. Plugg bilen til lading rundt klokken ti om kvelden. Da vil du utnytte lavere strømpriser og få en hyggeligere strømregning, avslutter Nils Sødal.

Fakta:

NAF har funnet prisene for å lade hjemme for tre populære elbiler i ulike klasser og sett på ladekostnadene i 2020 og 2021. Årlig kjørelengde er satt til 12 000 kilometer som er gjennomsnittlig kjørelengde for norske bilister. I utregningen er det satt at 20 prosent av årlig lading er på hurtiglader, resten hjemme. For ladingen på hurtiglader har vi lagt inn en pris på 4,49 kroner per kWt og ikke tatt hensyn til rabattavtaler. Alle beregningene er inkludert nettleie og avgifter.

I beregningen for bensin- og dieselbiler er det lagt inn listeprisen for drivstoffet og et lavt forbruk av henholdsvis bensin, 0,48 liter per mil, og diesel, 0,44 liter per mil. Årlig kjørelengde er satt til 12 000 kilometer også her.

Eksempler

Eksempel 1 – Volkswagen ID.4:

Volkswagen ID.4
Kun hjemmelading inkl. nettleie og avgifter
Kroner 1576
Volkswagen ID.4
Totalt hjemmelading og hurtiglading inkl. nettleie og avgifter
Kroner 3695 5661

Eksempel 2 – Audi e-tron 55:

Audi e-tron 55
Kun hjemmelading inkl. nettleie og avgifter
Kroner 2070 4619