NAF: Håp om bedre lading for elbiler i 2022

Etter press fra NAF har regjeringen lovet en ladeplan for landet. Den planen skal utarbeides i 2022. NAF mener at store ladehubber mellom de store byene bør bli en viktigere del av arbeidet enn det har vært til nå.
Det må bygges flere og kraftigere ladere hvis vi skal unngå lange ladekøer i fremtiden, mener NAF. (Foto: NAF)

- I 2022 kommer det rundt 150 000 nye elbiler på veiene. Den veksten kan vi ikke møte med ladestasjoner med én, to eller fire ladere på 50 kW. Det må tenkes mye større. Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Mer offensivt på lading

I regjeringens plattform – Hurdalsplattformen – heter det at regjeringen vil «utarbeide en nasjonal ladestrategi hvor Statens Vegvesen får en rolle i å planlegge et sammenhengende ladeinfrastrukturnett».

- Dette er en positiv og mye mer offensiv holdning til lading enn det tidligere regjeringer har vist. Tidligere har ladeutbyggingen omtrent vært opp til markedet alene, og ladeselskapene har rett og slett ikke fulgt med på det enorme tempoet i salg av elbiler, sier Braadland.

Stor mangel på hurtigladere

NAF har tidligere i år beregnet at det mangler rundt 500 hurtigladere langs norske veier, de aller fleste langs hovedfartsårene E18 og E6, som går mellom mange av de største byene i Norge.

- Utbygging av ladehubber – stasjoner med 20-30 eller flere ladere – langs de store hovedfartsårene, mellom de store byene, må bli en del av den nye planen, sier han. - Og laderne må bli kraftigere så bilene med store batteripakker kan lade raskt, fortsetter Braadland.

Trafikk og tilgang til hjemmelading

NAF sier at den nye planen til regjeringen ikke er hugget i stein ennå. På den ene siden sier regjeringen at de skal sørge for et «nødvendig antall ladestasjoner for elbil i hele landet», som er helt riktig inngang til dette spørsmålet, fordi da kan man diskutere hva som er et riktig antall, ut fra utvikling av trafikkgrunnlag, rekkevidde, hjemmelading og så videre.

På den andre siden skal regjeringen også «som minimum sikre en hurtigladestasjon i kommuner som ikke har dette i dag».

- Dette mener NAF er en litt krampaktig form for distriktspolitikk. Det bør være trafikkgrunnlaget og folks mulighet for hjemmelading som avgjør behovet for hurtigladere, ikke kommunegrensene alene, sier Thor Egil Braadland.