NAF: Frykter at regjeringen slår bena under vanlige folks elbil-planer

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det er blant folk med lavere inntekter elbilsalget har økt mest. - Disse tallene viser at de siste årene har elbil mer og mer blitt den nye folkebilen i Norge, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Familiebiler vil bli dyrere med regjeringens avgifts-sjokk på elbil (Foto: NAF)

Andelen nye elbiler kjøpt av de med lavest inntekt har økt med 26 prosentpoeng fra 2018 til 2021, viser tallene fra SSB.

- Regjeringens nye vektavgift på elbilen vil gjøre enkeltmodeller mellom 30 og 60 000 kroner dyrere, og dette kan kort og godt slå bena under denne utviklingen, sier hun.

Handagard mener regjeringen ikke har en klar linje med bilpolitikken. Både nye og brukte elbiler vil bli dyrere å kjøpe med regjeringens forslag til statsbudsjett.

- Nå kommer det en rekke elbilavgifter samtidig. Vektavgift på elbil kommer sammen med forslag om økte bompenger på elbil, økt omregistreringsavgift på de brukte elbilen, og moms på de dyreste bilene. Det virker planløst, i tillegg til at regjeringen kortslutter vanlige folks mulighet til å skaffe seg elbil, sier Handagard.

Tar inn mer fra bilistene

- Dette er en snuoperasjon, hvor regjeringen går bort fra en politikk som har virket svært godt for norske bilkjøpere. Det er ganske godt gjort å droppe klima, distriktene og fordeling samtidig. Stortinget må sette en stopper for denne håpløse elbilpolitikken, sier hun.

Muligheten for vanlige folk til å skaffe seg en elbil vil skrumpes inn dersom regjeringens avgiftsøkninger blir vedtatt, mener NAF.

- Vanlige familiebiler vil øke kraftig i pris. Det vil sannsynligvis forplante seg til bruktbilmarkedet, hvor prisene allerede er høye fordi etterspørselen er ekstra stor. Vi frykter at folk med lavere inntekter må bli sittende lengre med sin gamle bensin- eller dieselbil, eller velge brukt dieselbil framfor en elbil. Da blir de bundet til høye bruksutgifter i flere år framover, sier Handagard.

Familiebiler vil bli dyrere med regjeringens avgifts-sjokk på elbil (Foto: NAF)
Utvalget av nye elbiler blir stadig bedre og en mulighet for flere. Nå kan det bli stopp i elbilsalget for vanlige folk med økte avgifter, frykter NAF (Foto: NAF)