NAF

NAF: Distriktene risikerer dobbel elbil-smell fra nyttår

Del

Stortinget er i innspurten av forhandlingene om bilavgiftene for neste år. Nye tall viser at folk i distriktene er i ferd med å kaste seg på elbil-bølgen, men NAF frykter at de får en avgifts-smell i 2023.

Mange elbilkjøpere i distriktene risikerer en avgiftssmell i 2023, mener NAF.
Mange elbilkjøpere i distriktene risikerer en avgiftssmell i 2023, mener NAF.

Elbilandelen i byene har lenge vært høy. Nå kommer distriktene etter.

- Ni av ti nye biler som selges til privatpersoner i distriktene så langt i år er en elbil. Det er et overraskende høyt tall. Nå som distriktene er på vei over på elbil er det umusikalsk å innføre ekstra avgifter på kjøp av både nye og brukte elbiler fra 2023.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. Fredag denne uken skal Stortinget etter planen være ferdig forhandlet med statsbudsjettet for 2023.

Braadland mener folk i distriktene risikerer en dobbel avgifts-smell om SV går med på det som regjeringen har foreslått. 

- Det ene er forslaget om en helt ny vektavgift. Blir det vedtatt kommer avgiften til å utgjøre 20 000 -25 000 kroner på en ny elbil. Det kommer selvsagt til å slå rett inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Braadland.

Økt avgift på brukte biler

Det andre er forslaget om økt omregistreringsavgift på elbil. Dette er en avgift på å kjøpe og selge bruktbiler. Regjeringen har foreslått å øke avgiften fra rundt 1700 kroner til nesten 7000 kroner for de nyeste bruktbilene. Også denne saken ligger på forhandlingsbordet mellom Ap, Sp og SV.

- I dag selges det flere brukte elbiler i distriktene enn det selges nye elbiler, i byene er det omvendt. Lav omregistreringsavgift på elbil er derfor et godt verktøy for at flere skal velge elbil. Folk flest i distriktene har sittet lenge på gjerdet når det gjelder elbil, men nå kommer de etter, sier Braadland.

- Hvis dette blir stående så vil regjeringen i praksis la byene trekke opp elbil-stigen etter seg, sier han.  

Tabell 1: Andeler elbil av nybilsalget så langt i 2022 blant privatkunder, i kommunegrupper etter sentralitet. Kilde: OFV/NAF. Tall for 1.1.2022 - 6-11.2022. Privatkunder står for om lag halvparten av alt nybilsalget i Norge, resten selges til næringsvirksomhet inkl. leasing.

Sentralitet (kategori)

ANDELER
ELBILER

ANTALL
ELBILER

Eksempler på kommuner

Urbane kommuner (sentralitet 1+2)

94 %

33256

Oslo, Bergen, Bærum, Lillestrøm, Asker, Hamar

Tettstedskommuner (3+4)

91 %

25495

Arendal, Bodø, Kragerø, Kristiansund, Ulstein

Distrikts­kommuner (5+6)

88 %

4118

Grong, Grue, Hadsel Ulvik, Moskenes, Hasvik

Tabell 2: Andeler elbil av bruktbilsalget så langt i 2022 blant privatkunder, i kommunegrupper etter sentralitet. Kilde: OFV/NAF. Tall for 1.1.2022 - 6-11.2022.

Sentralitet (kategori)

ANDELER
ELBILER

ANTALL
ELBILER

Eksempler på kommuner

Urbane kommuner (sentralitet 1+2)

23 %

32044

Oslo, Bærum, Bergen, Lillestrøm, Asker, Hamar

Tettstedskommuner (3+4)

14 %

29108

Arendal, Bodø, Kragerø, Kristiansund, Ulstein

Distrikts­kommuner (5+6)

10 %

6974

Grong, Grue, Hadsel Ulvik, Moskenes, Hasvik

 Inndelingen av kommuner er gjort etter SSBs sentralitetsindeks, hvor hver kommune er indeksert på en skala fra 1 til 6, etter avstanden kommunen har til større arbeidsplassregioner og servicetilbud. Oslo og enkelte omkringliggende kommuner er kategori 1. Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og Fredrikstad er blant de som tilhører kategori 2. Arendal og Bodø er eksempler på kategori 3. Kragerø, Ulstein og Kristiansund er eksempler på kommuner i kategori 4. Grong, Grue og Hadsel er eksempler på kategori 5. Gratangen, Dyrøy, Ulvik, Lavangen, Beiarn, Moskenes og Hasvik er eksempler på kategori 6.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Mange elbilkjøpere i distriktene risikerer en avgiftssmell i 2023, mener NAF.
Mange elbilkjøpere i distriktene risikerer en avgiftssmell i 2023, mener NAF.
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom