NAF: Distriktene risikerer dobbel elbil-smell fra nyttår

Stortinget er i innspurten av forhandlingene om bilavgiftene for neste år. Nye tall viser at folk i distriktene er i ferd med å kaste seg på elbil-bølgen, men NAF frykter at de får en avgifts-smell i 2023.
Mange elbilkjøpere i distriktene risikerer en avgiftssmell i 2023, mener NAF.

Elbilandelen i byene har lenge vært høy. Nå kommer distriktene etter.

- Ni av ti nye biler som selges til privatpersoner i distriktene så langt i år er en elbil. Det er et overraskende høyt tall. Nå som distriktene er på vei over på elbil er det umusikalsk å innføre ekstra avgifter på kjøp av både nye og brukte elbiler fra 2023.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF. Fredag denne uken skal Stortinget etter planen være ferdig forhandlet med statsbudsjettet for 2023.

Braadland mener folk i distriktene risikerer en dobbel avgifts-smell om SV går med på det som regjeringen har foreslått.

- Det ene er forslaget om en helt ny vektavgift. Blir det vedtatt kommer avgiften til å utgjøre 20 000 -25 000 kroner på en ny elbil. Det kommer selvsagt til å slå rett inn i lommeboka på alle de som hadde planer om å kjøpe seg ny elbil i 2023, sier Braadland.

Økt avgift på brukte biler

Det andre er forslaget om økt omregistreringsavgift på elbil. Dette er en avgift på å kjøpe og selge bruktbiler. Regjeringen har foreslått å øke avgiften fra rundt 1700 kroner til nesten 7000 kroner for de nyeste bruktbilene. Også denne saken ligger på forhandlingsbordet mellom Ap, Sp og SV.

- I dag selges det flere brukte elbiler i distriktene enn det selges nye elbiler, i byene er det omvendt. Lav omregistreringsavgift på elbil er derfor et godt verktøy for at flere skal velge elbil. Folk flest i distriktene har sittet lenge på gjerdet når det gjelder elbil, men nå kommer de etter, sier Braadland.

- Hvis dette blir stående så vil regjeringen i praksis la byene trekke opp elbil-stigen etter seg, sier han.

Tabell 1: Andeler elbil av nybilsalget så langt i 2022 blant privatkunder, i kommunegrupper etter sentralitet. Kilde: OFV/NAF. Tall for 1.1.2022 - 6-11.2022. Privatkunder står for om lag halvparten av alt nybilsalget i Norge, resten selges til næringsvirksomhet inkl. leasing.

Sentralitet (kategori)

ANDELER

ANTALL

Eksempler på kommuner

Urbane kommuner (sentralitet 1+2)

Oslo, Bergen, Bærum, Lillestrøm, Asker, Hamar

Tettstedskommuner (3+4)

Arendal, Bodø, Kragerø, Kristiansund, Ulstein

Distrikts­kommuner (5+6)

Grong, Grue, Hadsel Ulvik, Moskenes, Hasvik

Tabell 2: Andeler elbil av bruktbilsalget så langt i 2022 blant privatkunder, i kommunegrupper etter sentralitet. Kilde: OFV/NAF. Tall for 1.1.2022 - 6-11.2022.

Sentralitet (kategori)

ANDELER

ANTALL

Eksempler på kommuner

Urbane kommuner (sentralitet 1+2)

32044

Oslo, Bærum, Bergen, Lillestrøm, Asker, Hamar

Tettstedskommuner (3+4)

Arendal, Bodø, Kragerø, Kristiansund, Ulstein

Distrikts­kommuner (5+6)

Grong, Grue, Hadsel Ulvik, Moskenes, Hasvik

Inndelingen av kommuner er gjort etter SSBs sentralitetsindeks, hvor hver kommune er indeksert på en skala fra 1 til 6, etter avstanden kommunen har til større arbeidsplassregioner og servicetilbud. Oslo og enkelte omkringliggende kommuner er kategori 1. Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Drammen og Fredrikstad er blant de som tilhører kategori 2. Arendal og Bodø er eksempler på kategori 3. Kragerø, Ulstein og Kristiansund er eksempler på kommuner i kategori 4. Grong, Grue og Hadsel er eksempler på kategori 5. Gratangen, Dyrøy, Ulvik, Lavangen, Beiarn, Moskenes og Hasvik er eksempler på kategori 6.

Mange elbilkjøpere i distriktene risikerer en avgiftssmell i 2023, mener NAF.