NAF

NAF: Derfor er diesel dyrere enn bensin nå

Del
Vanligvis er bensin dyrere enn diesel. Nå er det omvendt. Mange steder er dieselen 2-3 kroner dyrere per liter enn bensin. Det treffer distriktene hardest.

Denne saken er korrigert 09.11 og vi har presisert at i Sverige ble en kontantstøtte foreslått av regjeringen, men ikke vedtatt. 

- Det er lett å glemme, men mer enn fire av ti personbiler på norske veier er fortsatt dieselbiler. Det er særlig i distriktene at dieselbil-andelen er høy.

Det sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, Norge Automobil-Forbund.

- De siste dagene har pumpeprisen igjen passert 25 kroner per liter, og diesel er nå to til tre kroner dyrere enn bensin, sier han. 

Braadland er ovrerasket over at ikke regjeringen kommer distriktsbilistene mer i møte:

- Den høye dieselprisen er i praksis en dobbel distriktsavgift, fordi distriktene har en høy andel dieselbiler og få alternativer til bil, sier han. 

Økt etterspørsel og høyere priser

- Det er flere årsaker til at dieselen er så dyr nå. En av de viktigste årsakene analytikerne trekker frem er at Europa bruker diesel som erstatning for russisk gass til å lage strøm. I Tyskland stenger man gasskraftverkene og starter dieselaggregatene. Siden Norge konkurrerer om den samme dieselen, øker prisene i Norge også, sier Braadland.

En annen årsak er at russiske raffinerier, som lager diesel av råolje, lenge har vært en stor leverandør av diesel til Europa.

- Når leveransene fra Russland bremser, stiger prisene. Den europeiske raffinerikapasiteten går så mye remmer og tøy kan holde, men det er ikke nok til å dekke etterspørselen. I perioder får faktisk Europa nå levert diesel fra kinesiske raffinerier, sier han.

Nå etterlyser NAF avgiftskutt som monner på pumpeprisen. Økt etterspørsel etter diesel i Europa gjør at det er ingen utsikter til at prispresset vil dempes i Norge.

Ett av få land uten diesel-lettelser

- Neste års statsbudsjett ligger til forhandling i Stortinget, og intenting er avgjort. i dag går nesten halvparten av pumpeprisen til staten i form av avgifter og moms til staten. Norske myndigheter burde kompensere de høye prisene med kutt i avgifter, eller en kontantstøtte til alle bileiere, slik regjeringen i Sverige foreslo. Denne ble ikke vedtatt, men en liknende ordning burde den norske regjeringen se til, sier Braadland.

Norge er ett av få land i Europa som ikke har kommet bilistene i møte på en eller annen måte med de rekordhøye drivstoffavgiftene. Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Sverige, Danmark, Italia, Nederland og Østerrike har alle innført ulike tiltak.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye