NAF

NAF: Bruk Lucia som påminnelse om å sjekke lysene 

Del

Lysdagen Lucia er en fin påminnelse om at du bør vie litt oppmerksomhet til lysene på bilen din. – Defekte lyspærer og feil bruk av lys kan være trafikkfarlig og øke risikoen både for deg selv og andre, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

TRENGS I MØRKET: Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden. Foto: NAF
TRENGS I MØRKET: Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden. Foto: NAF

Hvis kun et av lysene fungerer på bilen kalles det en “enøyde banditt”, og det er både trafikkfarlige og irriterende på mørke vinterveier. 

Selv om ett lys holder for små stjernegutter og terner, er det ikke bra nok på bilen din. Har du kun ett fungerende lys ser du langt dårligere, og det er vanskelig for andre å oppdage bilen din i tideI tillegg ser det ut som en motorsykkel som kommer og ikke en bil. Dette kan gi trafikkfarlige situasjoner, sier Ryste. 

Det er derfor vel anvendt tid å bruke noen få minutter på å sjekke at alle lysene på bilen din fungerer.   

Et triks er å rygge bilen opp mot en vegg eller et stort vindu for å se at bremselys og ryggelys fungerer. Lysene foran sjekker du enkelt ved å skru på bilen og ta en runde rundt bilen. Pass på at du sjekker alle innstillingene, både nærlys, fjernlys, tåkelys og blinklys, sier Ryste.  

Skift pære  

Har en av lyspærene gått må du ikke somle med å få denne byttet. På moderne biler er det ikke lett å skifte lyspære selv, ofte må du ta turen innom et verksted for å få dette fikset.  

- Noen venter kanskje helt til bilen skal på service med å skifte ut en lyspære som har gått. Vi oppfordrer til å få det ordnet med en gang du oppdager at du må skifte en pære. Det er viktig for trafikksikkerheten, sier Ryste. 

Still inn lysbryteren riktig 

Reglene for bruk av billys er ikke kompliserte. Dessverre er det likevel mange som bruker lysene feil. 

De vanligste feilene er at man glemmer å sette på baklys i en tunnel, kjører rundt med parklys og tåkelys på om kvelden eller glemmer å skru på lyset i det hele tatt, Ryste. 

I Norge er det påbudt å kjøre med kjørelys, men dette kan enten være nærlys eller det som kalles kjørelys. Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden. 

NAF anbefaler at du i hverdagen kjører med lyset stilt inn på auto. Da er kjørelysene tent på dagtid, mens baklysene kun skrur seg på i mørket og når du kjører inn i tuneller. 

- Biler produsert etter 2012 skal ha en auto-innstilling for lysene. Har ikke bilen din en auto-funksjon, må du rett og slett huske å skru på lysene før du begynner å kjøre, sier Ryste. 

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

TRENGS I MØRKET: Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden. Foto: NAF
TRENGS I MØRKET: Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, som i tunneler og på kvelden. Foto: NAF
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom