NAF

NAF advarer mot vei-kutt

Del
NAF aksepterer ikke store kutt i veisektoren, slik regjeringen nå varsler. Det er store behov for fornying av veiene og lange etterslep på vedlikehold og rassikring. - Forfallet på veiene er enormt. Kutt er å gå baklengs inn i fremtiden, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Dårlige veier er en bekymring for folk på hverdagsreisen (Foto: NAF)
Dårlige veier er en bekymring for folk på hverdagsreisen (Foto: NAF)

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier til VG at det står tøffe valg i kø fremover, og viser til at regjeringen vil kutte veiprosjekter når de går gjennom Nasjonal transportplan.

- Det er riktig at det blir tøffe valg. Noen steder har det nok vært snakk om overdrevet enorme prosjekter som bilistene skal finansiere med bompenger. Her er det åpenbart at noe kan bygges rimeligere og enklere. Det betyr også reduserte bompenger, som er bra, sier Handagard.

Må forplikte seg til en plan

Fordi etterslepet veivedlikehold er så stort, er NAF er villig til å se på fordelingen mellom investering og vedlikehold, slik også lederen av transportkomiteen på Stortinget, Erling Sande (Sp), har tatt til orde for.

- Men statsråden kan ikke komme med én krone i investeringskutt uten å komme med en tilsvarende plan for økt vedlikehold, understreker Handagard.

Forfallet på fylkesveiene alene er nå på mer enn 70 milliarder kroner, i tillegg kommer et etterslep på vedlikehold på rundt 30 milliarder på riksveier.

- Dårlige veier utgjør en bekymring for folk i hverdagen, spesielt i distriktene, sier Handagard. - Det er et skrikende behov for at flere strekninger utbedres med midtrekkverk, oppmerking og tilstrekkelig bredde, sier hun.

De siste par årene har kvaliteten på norske veier gått ned, viser en analyse Opplysningsrådet for veitrafikken har gjort. Derfor etterlyser NAF en forsikring om at når enkeltprosjekter koster mindre å bygge ut, må midlene gå til veivedlikehold.

Behov for fornying og vedlikehold

I dagens Nasjonal transportplan fremheves det at på riksveinettet er møteulykker fortsatt den største utfordringen, mens på fylkesveiene er det utforkjøringsulykker som dominerer. Nygård vil nå fremskynde Nasjonal transportplan med ett år.

- Når Nasjonal transportplan fremskyndes må også regjeringens plan for å hente opp forfallet på norske veier fremskyndes. Vi etterlyser svar på hvordan samferdselsministeren vil innfri dette løftet, sier Handagard.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dårlige veier er en bekymring for folk på hverdagsreisen (Foto: NAF)
Dårlige veier er en bekymring for folk på hverdagsreisen (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye