NAF

NAF: - Rydd opp i prisene på hurtiglading

Del

Tre av fire elbilister synes prisene på hurtiglading er vanskelige å forstå. - I det du kobler til hurtigladeren aner du ikke hva prisen blir. Dette må bli enklere for forbrukerne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kilowatt-time er det nye litersmålet. Det rettferdige er å betale for hvor mye strøm du får på batteriet, ikke hvor lenge du står og lader bilen. (Foto: NAF)
Kilowatt-time er det nye litersmålet. Det rettferdige er å betale for hvor mye strøm du får på batteriet, ikke hvor lenge du står og lader bilen. (Foto: NAF)

I en stor undersøkelse blant elbilister utført av Norstat for NAF, svarer hele 67 prosent at de finner det problematisk å sammenlikne priser for hurtiglading. Medlemsorganisasjonen ber nå bransjen rydde opp i det som er en jungel av ulike prismodeller.

Betaler ikke for hvor mye strøm de får

- Prisinformasjonen må bli bedre, i tillegg mener vi at det må bli slutt på minutt-pris. Det er håpløst å måtte betale for hvor lenge du står og lader fremfor hvor mye strøm du faktisk får på batteriet. Kilowatt-timer er det nye litersmålet, sier Sødal.

På noen ladestasjoner møter forbrukerne minuttpris, noen tar en pris som er en kombinasjon av minutter ladet og kilowatt-timer, mens andre operatører har innført ren kWt-pris. De ulike prismodellene gjør at det er vanskelig for kunden å sammenlikne priser direkte. I tillegg er prisene en godt bevart hemmelighet når du kommer til ladestasjonen. Du må høyst sannsynlig inn i operatørens app for å finne hva ladingen koster.

- Elbiler lader forskjellig. Ikke alle kan ta imot like mye strøm per minutt. Det er også forskjell på hvor mye strøm du får på begynnelsen av en lading og hvor mye som overføres når batteriet begynner å fylles opp. Det er for mye å sette seg inn for oss forbrukere, og bransjen har mye å gå på for å gjøre dette enklere, mener Sødal.

En av to strever med betaling for lading

I tillegg til en jungel av priser, må elbilistene som oftest forholde seg til en rekke apper og ulike betalingsmetoder. Hele 47 prosent av elbilistene har problemer med å bruke alle appene og betale for lading. Ofte kan prisene variere voldsomt alt ettersom du starter ladingen med SMS, app eller brikke.

- De fleste elbilister må registrere seg på en rekke ulike tjenester for å å kunne lade på langtur. Det er tungvint, men heldigvis noe du må gjøre en gang. I hvert fall frem til kortet du har lagt inn går ut på dato, sier Sødal. -Fremtiden må bli enklere både for betaling og prisoversikt, mener NAF-rådgiveren.

Verdens største elbiltest

NAF skal 26. og 27. januar gjennomføre verdens største elbiltest på vinterføre. Over 30 splitter nye elbiler skal testes opp mot produsentenes lovnader. Her skal både bilenes rekkevidde og egenskaper under lading testes ut. Årets vintertest er den tredje i rekken.

- Vi tester elbiler i alle prisklasser og med ulike egenskaper. Hvordan bilene lader er viktig informasjon til forbruker, og noe også bilbransjen bør bli bedre til å informere om, avslutter Nils Sødal.

Tabeller

Undersøkelsen er utført av Norstat på vegne av NAF, i perioden desember 2021-januar 2022. Totalt har 1504 personer besvart spørsmålene, av disse 707 elbilister. Spørsmålene i utdraget er stilt elbilstene, N=707

Tabell 1: Vanskelig å sammenligne pris på lading - Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?

Helt enig 39 %
Delvis enig 28 %
Nøytral 23 %
Delvis uenig 6 %
Helt uenig 5 %

Tabell 2: Installere apper og betaling for lading - Hvor enig eller uenig er du i at følgende utgjør et problem når du hurtiglader elbilen?

Helt enig 17 %
Delvis enig 30 %
Nøytral 25 %
Delvis uenig 15 %
Helt uenig 12 %

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kilowatt-time er det nye litersmålet. Det rettferdige er å betale for hvor mye strøm du får på batteriet, ikke hvor lenge du står og lader bilen. (Foto: NAF)
Kilowatt-time er det nye litersmålet. Det rettferdige er å betale for hvor mye strøm du får på batteriet, ikke hvor lenge du står og lader bilen. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom