NAF

NAF: - Lading av elbil til 80 prosent er nok

Del

- Det lønner seg ikke å lade elbilen helt full når du hurtiglader. Det tar tid og er dyrt. Vårt råd er at du kun lader til maks 80 prosent før du kjører videre, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAFs ladetester gir deg god informasjon om du bør velge hurtig- eller lynlader når du lader din elbil på ferieturen. (Foto: NAF)
NAFs ladetester gir deg god informasjon om du bør velge hurtig- eller lynlader når du lader din elbil på ferieturen. (Foto: NAF)

Det finnes nærmere 400 000 elbiler i Norge, og i sommer skal halvparten av dem på norske veier, ifølge en fersk undersøkelse fra NAF. Det ligger derfor an til lange ladekøer ved mange av landets ladestasjoner.

- Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, sier Sødal.

Elbilene har systemer for å skåne batteriene ved lading. Når bilen er ladet til 80 prosent, vil hastigheten på ladingen på de aller fleste bilene gå drastisk ned. Siden mange ladeoperatører tar betalt for tiden du lader, blir dette dyrt og langtekkelig.

- Du sparer både tid og penger på å heller avslutte ladingen og legge inn ett kort ladestopp til hvis du trenger det, fremfor å lade til 100 prosent på ladestasjonen, rådgir Nils Sødal.

Med 80 prosent på batteriet har de aller fleste elbilene nok rekkevidde til å få deg godt videre. En bil med 250 kilometer rekkevidde vil med 80 prosent batteri ha rundt 20 mil «på tanken».

Sett deg inn i hvordan bilen din lader

Sødal har ytterligere tre råd til de som skal på ferie: Det første er å sette seg inn i hvilken effekt bilen din lader med, for å vite om du bør velge hurtiglader eller lynlader.

- NAF har målt hvordan 51 av elbilene på markedet lader, så hvis du er usikker er det bare å sjekke NAF sine ladetester, tipser Nils Sødal om. 

Sødal råder også elbilister om å lade mot slutten av turen:

- Ikke start ladingen før du er nede på 10-20 prosent batterikapasitet og har kjørt minst et par timer. Da er batteriet varmt og lader best, sier han.

Det siste rådet er å lade når du kan, ikke bare når du må.

- Sørg for å lade om natten eller når bilen står stille, avslutter Nils Sødal i NAF.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

NAFs ladetester gir deg god informasjon om du bør velge hurtig- eller lynlader når du lader din elbil på ferieturen. (Foto: NAF)
NAFs ladetester gir deg god informasjon om du bør velge hurtig- eller lynlader når du lader din elbil på ferieturen. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom