NAF: - Innsatsen mot motorsykkel-ulykker må opp

- 20 prosent av de som omkom på veiene i fjor satt på en motorsykkel eller moped. Men under 10 prosent av landets trafikksikkerhetstiltak er rettet mot disse trafikantgruppene, sier NAF-sjef Stig Skjøstad.
Nå etterlyser han tøffere og tydeligere grep for å få ned de høye ulykkestallene for MC og moped. Han mener at tallene viser at dagens tiltak ikke er nok.
- At hver femte som omkom på veiene i fjor satt på en tohjuling, er mer enn en dobling fra nittitallet. Da lå andelen på under det halve, sier Skjøstad.
Peker på tre viktige tiltak
Noe av årsaken til at tallene stiger er at antall tohjulinger vokser. Siden 1990 er antall motorsykler på norske veier sjudoblet. Til sammenlikning har antall personbiler kun økt med rundt 75 prosent, samtidig som antall drepte og hardt skadde i bil har gått betydelig ned.
Skjøstad mener det haster å gjøre noe med sikkerhet på MC. - Det blir stadig flere motorsykkel-førere på veien, men de er fortsatt en glemt gruppe. Det er spesielt tre ting som må gjøres framover, mener han:
- Det viktigste er at vi må få fart på veivedlikeholdet. Norske fylkesveier skriker etter bedre vedlikehold og oppgraderinger. Det er hull, manglende midtstriper, smale og svingete veier. Fylkeskommunene må settes i stand til å gjøre noe med det enorme vedlikeholdsbehovet for veiene i Norge, sier han.
- I tillegg til det generelle veivedlikeholdet må innsatsen mot såkalte veifeller økes. Det betyr utbedring av rekkverk, rydding av sideterreng og så videre. At veien er utformet for å være med å begrense skadeomfanget er spesielt viktig for motorsyklister, som ikke har den beskyttelsen en moderne bil gir, sier Skjøstad.
- Til sist må vi få hele bredden av MC-sjåfører mer interessert i sikkerhet. I dag er det gjerne de mest dedikerte og erfarne motorsykkelførerne som er mest interessert. Ett av NAF sine bidrag til dette er å arrangere en sikkerhetsstafett sammen med Statens Vegvesen, «Fra NAF til Nordkapp», hvor blant annet motorsykkel-førere fra NAF og Statens Vegvesen holder sikkerhetskurs på 12 steder i Norge nå i mai, sier han.
Fakta om MC og trafikksikkerhet
Sjansen for å bli drept eller hardt skadd er om lag ni ganger høyere for moped, om lag 18 ganger høyere for tung/mellomtung motorsykkel og hele 50 ganger høyere for lett motorsykkel, sammenliknet med bilførere1.
I gjeldende Nasjonale tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei (2022-2025) er det kun 15 av 179 tiltak rettet spesielt mot tohjulinger.
Tiltakene i planen inkluderer opprettelsen av et nasjonalt MC-forum, bedre merking overraskende kurver og opplysningsfilmer. NAF bidrar med «Sikker på MC», som er et landsdekkende lavterskelkurs for ferske og erfarne motorsykkelførere med fokus på gode kjørestrategier.
I gjeldende Nasjonale Transportplan (2022-2033) står det at det «i lys av utviklingen for motorsykkel- og mopedulykker kreves en revitalisering av arbeidet med økt motorsykkelsikkerhet».
Vedlikeholdsbehovet på norske fylkesveier er på rundt 100 milliarder kroner. Det tilsvarer like mye som landet bruker på forsvar og forskning i 2023.
NAF arrangerer i mai sikkerhetsstafetten «Fra NAF til Nordkapp». Her deltar blant annet MC-førere fra NAF og Statens Vegvesen, og holder sikkerhetskurs på 12 steder i Norge, blant annet Arendal, Stavanger, Bergen, Gjøvik, Molde, Trondheim, Tromsø og Alta.
Nøkkelord
Kontakter
Stig SkjøstadAdministrerende direktør
Tel:41620365stig.skjostad@naf.noJan Harry SvendsenRådgiver
Tel:+47 934 47 754janharry.svendsen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Ikke kjør med sandaler18.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flip-flops og løse sandaler kan henge fast i gulvmattene eller i pedalene og skape farlige situasjoner i trafikken. - Ta deg tid til å skifte fra sandaler før du kjører bil i sommer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Utrykning på veien: - Behold roen16.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er lett å bli stresset når du ser blålys i bakspeilet. - Stress hjelper ikke. Det viktigste er å beholde roen. Da blir det enklere å gjøre resten riktig, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Slik kommer du deg vel frem med elbil i Europa14.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir stadig enklere å dra på elbilferie i Europa. - I de fleste land er det bygget mange ladere, men en ting har dukket opp, nemlig ladekø, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Unngå overvekt på bilferien11.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommerferie er bilferie for mange. Pakker du bilen riktig øker du sikkerheten og komforten, men pass på å ikke laste bilen for tungt. Mange biler når maksimal nyttelast lenge før bagasjerommet er fullt.
Så fort blir det glovarmt i bilen10.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen stiger fort i en parkert bil. På bare en halvtime økte temperaturen til 44 grader i en bil parkert i sola i et forsøk NAF har gjort. – Derfor må du aldri forlate barn eller dyr i en parkert bil, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom