NAF: - Ikke glem startbatteriet i vinter

Kulde, småkjøring og hjemmekontor knekker batteriene. NAF opplever stor pågang av bilister som trenger hjelp fordi startbatteriet er tomt. – Husk å lade startbatteriet, uavhengig av om bilen går på tradisjonelt drivstoff eller på strøm, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.
Startbatteriet skaper trøbbel for mange på vinterføre. Foto: NAF

For mange består hverdagsreisen i pandemien av en tur ned trappen eller inn døra til hjemmekontoret. Det er dårlig nytt for bilen din. Småkjøring og lange perioder uten bruk fører til at mange opplever at bilen ikke vil starte når man skal bruke den.

- Vi ser at mange trenger hjelp med å få startet bilen. Det blir ikke bedre av at vi nå har lave temperaturer i hele landet som ytterligere tærer på bilens startbatteri, sier Svendsen i NAF.

Ferske tall fra NAF veihjelp viser at startproblemer er den hyppigste årsaken til at norske bilister blir stående.

- Det er lett å forstå frustrasjonen når man kommer til en bil som ikke vil starte, men det er mye man selv kan gjøre for å unngå å havne i denne situasjonen. NAF anbefaler at man lader batteriet med jevne mellomrom slik at man alltid har et fulladet batteri, sier NAF-rådgiveren.

Billig forsikring
Det er det likevel få som gjør. I en fersk undersøkelse utført av Norstat for NAF sier bare 21 prosent av de spurte at de lader bilens batteri jevnlig gjennom vinteren.

- Følger man NAFs laderåd kan alle klare å koble til en batterilader. Det er en billig forsikring for å få start på bilen, samtidig som det forlenger levetiden på batteriet, sier Svendsen.

Småkjøring fører til at energien man brukte på å starte bilen ikke erstattes av bilens egne ladesystemer når man kjører. Det betyr at man tapper batteriet for strøm hver gang man bruker bilen på korte turer. Resultatet er startproblemer.

- Det krever mye energi å starte en bilmotor og du klarer ikke å lade batteriet nok på en kort tur. En god batterilader er ikke spesielt kostbar, men er en god garanti for å unngå startvansker, sier Svendsen.

Gjelder også nye biler
Han legger til at mange nye biler også har elektronikk som trekker strøm når de står stille.

- Å ha en ny bil er derfor ikke noen garanti mot startvansker, forklarer Svendsen.

Han sier at mange også opplever å ikke få start på elbilen fordi batteriet er flatt – og det til tross for at fremdriftsbatteriet er fulladet.

- Mange elbilister glemmer at også elbilen har et startbatteri. Det skal starte bilens elektronikk, samtidig som det styrer ulike systemer i bilen. Dersom dette batteriet er tomt vil ikke elbilen starte og man blir stående, sier Svendsen.

NAF råder elbileiere til å sjekke batteriet jevnlig for å unngå problemer, og å lade det dersom det er nødvendig.

Her er NAFs fem laderåd:

1. Et friskt batteri skal ha en hvilespenning på 12,7 volt med motoren avslått. Lad batteriet dersom hvillespenningen er lavere.
  2. Har du et multimeter, eller et voltmeter, kan du enkelt kontrollere spenningen. Still apparatet på likestrøm (Vdc) og sett den røde pinnen til pluss og den sorte til minus.
  3. Koble til laderen dersom batteriet har en spenning på under 12,7 volt. Koble til pluss først (rød klemme på laderen), deretter minus (sort klemme på laderen). Til slutt kobler du laderen til en stikkontakt.
  4. Lad batteriet til det er fulladet. For å koble fra laderen gjør du motsatt av hva du gjorde når du koblet den til.
  5. Les instruksjonboken til bilen din og til laderen du skal bruke slik at du får stilt inn korrekte ladeprogram. Har du elbil skal du følge anvisningene for batterilading som står i instruksjonsboken

Startbatteriet skaper trøbbel for mange på vinterføre. Foto: NAF