NAF: - Ikke glem startbatteriet i vinter
Kulde, småkjøring og hjemmekontor knekker batteriene. NAF opplever stor pågang av bilister som trenger hjelp fordi startbatteriet er tomt. – Husk å lade startbatteriet, uavhengig av om bilen går på tradisjonelt drivstoff eller på strøm, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF.

For mange består hverdagsreisen i pandemien av en tur ned trappen eller inn døra til hjemmekontoret. Det er dårlig nytt for bilen din. Småkjøring og lange perioder uten bruk fører til at mange opplever at bilen ikke vil starte når man skal bruke den.
- Vi ser at mange trenger hjelp med å få startet bilen. Det blir ikke bedre av at vi nå har lave temperaturer i hele landet som ytterligere tærer på bilens startbatteri, sier Svendsen i NAF.
Ferske tall fra NAF veihjelp viser at startproblemer er den hyppigste årsaken til at norske bilister blir stående.
- Det er lett å forstå frustrasjonen når man kommer til en bil som ikke vil starte, men det er mye man selv kan gjøre for å unngå å havne i denne situasjonen. NAF anbefaler at man lader batteriet med jevne mellomrom slik at man alltid har et fulladet batteri, sier NAF-rådgiveren.
Billig forsikring
Det er det likevel få som gjør. I en fersk undersøkelse utført av Norstat for NAF sier bare 21 prosent av de spurte at de lader bilens batteri jevnlig gjennom vinteren.
- Følger man NAFs laderåd kan alle klare å koble til en batterilader. Det er en billig forsikring for å få start på bilen, samtidig som det forlenger levetiden på batteriet, sier Svendsen.
Småkjøring fører til at energien man brukte på å starte bilen ikke erstattes av bilens egne ladesystemer når man kjører. Det betyr at man tapper batteriet for strøm hver gang man bruker bilen på korte turer. Resultatet er startproblemer.
- Det krever mye energi å starte en bilmotor og du klarer ikke å lade batteriet nok på en kort tur. En god batterilader er ikke spesielt kostbar, men er en god garanti for å unngå startvansker, sier Svendsen.
Gjelder også nye biler
Han legger til at mange nye biler også har elektronikk som trekker strøm når de står stille.
- Å ha en ny bil er derfor ikke noen garanti mot startvansker, forklarer Svendsen.
Han sier at mange også opplever å ikke få start på elbilen fordi batteriet er flatt – og det til tross for at fremdriftsbatteriet er fulladet.
- Mange elbilister glemmer at også elbilen har et startbatteri. Det skal starte bilens elektronikk, samtidig som det styrer ulike systemer i bilen. Dersom dette batteriet er tomt vil ikke elbilen starte og man blir stående, sier Svendsen.
NAF råder elbileiere til å sjekke batteriet jevnlig for å unngå problemer, og å lade det dersom det er nødvendig.
Her er NAFs fem laderåd:
- Et friskt batteri skal ha en hvilespenning på 12,7 volt med motoren avslått. Lad batteriet dersom hvillespenningen er lavere.
- Har du et multimeter, eller et voltmeter, kan du enkelt kontrollere spenningen. Still apparatet på likestrøm (Vdc) og sett den røde pinnen til pluss og den sorte til minus.
- Koble til laderen dersom batteriet har en spenning på under 12,7 volt. Koble til pluss først (rød klemme på laderen), deretter minus (sort klemme på laderen). Til slutt kobler du laderen til en stikkontakt.
- Lad batteriet til det er fulladet. For å koble fra laderen gjør du motsatt av hva du gjorde når du koblet den til.
- Les instruksjonboken til bilen din og til laderen du skal bruke slik at du får stilt inn korrekte ladeprogram. Har du elbil skal du følge anvisningene for batterilading som står i instruksjonsboken
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:93447754janharry.svendsen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
- Høye forventninger til regjeringens ladeplan16.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Denne høsten kommer regjeringens ladeplan for elbiler, og NAF har store forventninger. - Enklere betaling for hurtiglading og flere store ladeplasser er to av flere utfordringer planen må løse, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Dette var årsakene til bilberging i sommer11.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Startproblemer, motorstopp, flatt batteri og punktering topper listen over årsaker til at nordmenn trengte bilberging i sommer.
Dårlige veier slår ut førerstøttesystemene9.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av fem bilister har opplevd at systemene som skal hjelpe sjåføren ikke virker som de skal på grunn av forhold ved veien. Andelen er høyest blant elbilister. - Bedre veistandard er viktig for trafikksikkerheten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Drivstoff- matvare- og strømpriser bekymrer - liten tro på håndsrekning fra regjeringen4.8.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Langt over halvparten av oss er bekymret for økte priser på mat, strøm og drivstoff. Nesten ingen tror på at regjeringen vil gjøre noe med drivstoffprisene. - Det bør lyse en varsellampe i regjeringskontorene når folk mister troen på politikerne, sier NAF.
NAF: Nybilsalget kraftig ned – men fortsatt glohett elbilmarked1.8.2022 15:18:16 CEST | Pressemelding
Så langt i år er nybilsalget ned 20 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Men fortsatt kjøper ni av ti privatkunder elbil, og bruktomsetningen av elbiler vokser raskt. NAF mener det haster med å få regjeringens ladeplan på bordet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom