NAF

NAF: - Hovedveiene er glemt i ladepolitikken

Del
Regjeringen støtter bygging av hurtigladere for elbil i distriktene. Nye tall fra NAF viser at det er langs hovedfartsårene at mangelen er størst.
Det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. (Foto: NAF)
Det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. (Foto: NAF)

En ny rapport fra NAF viser at det mangler svært mange hurtig- og lynladere langs norske veier. Det er langs hovedfartsårene i sentrale strøk at mangelen er størst.

- Langs E18 mellom Oslo og Kristiansand burde det vært 240 flere hurtig- og lynladere enn det er i dag. Mellom Oslo og Trondheim mangler det 118 ladere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Det virker som om ladeoperatørene ikke helt forstår veksten i antall elbiler. Bare i 2021 kommer det 100 000 flere elbiler på norske veier. Det er snart 400 000 elbiler i Norge. Denne sommeren kommer det til å bli mye kø, venting og irritasjon ved ladestasjonene, sier han.

Stortinget har to ganger denne våren vedtatt å be regjeringen om å ta tak i ladesituasjonen, både i behandlingen av Klimaplanen og Nasjonal Transportplan.

- Dette er en politisk sak, fordi det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. Regjeringen må ta grep, og sette seg ned med Statens Vegvesen, Nye veier og ladeoperatørene for å finne ut hva som er flaskehalsen, sier Sødal.

Tallene er publisert i den ferske NAF-rapporten «Skal alle med – må noe skje» (juli 2021), om hurtiglading langs norske veier. Tallene her er beregnet ut fra hvor mange elbiler som finnes, hvor mye de kjører, hva de forbruker og hvor ofte eierne sier de har behov for å hurtiglade, fratrukket hvor mange ladere som faktisk finnes i dag.

Så mange hurtig- og lynladere mangler det langs viktige hovedfartsårer i Norge (alle elbiler, utenom Tesla):

  • Oslo – Kristiansand: 240
  • Oslo – Trondheim: 118
  • Trondheim – Fauske: 106
  • Kristiansand – Stavanger: 34
  • Narvik – Tromsø: 33
  • Stavanger – Bergen: 12
  • Oslo – Bergen: 0
  • Fauske – Narvik: 8

(Kilder: NAFs laderapport «Skal alle med – må noe skje»)

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. (Foto: NAF)
Det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Lenker

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye