NAF: - Hovedveiene er glemt i ladepolitikken

En ny rapport fra NAF viser at det mangler svært mange hurtig- og lynladere langs norske veier. Det er langs hovedfartsårene i sentrale strøk at mangelen er størst.
- Langs E18 mellom Oslo og Kristiansand burde det vært 240 flere hurtig- og lynladere enn det er i dag. Mellom Oslo og Trondheim mangler det 118 ladere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
- Det virker som om ladeoperatørene ikke helt forstår veksten i antall elbiler. Bare i 2021 kommer det 100 000 flere elbiler på norske veier. Det er snart 400 000 elbiler i Norge. Denne sommeren kommer det til å bli mye kø, venting og irritasjon ved ladestasjonene, sier han.
Stortinget har to ganger denne våren vedtatt å be regjeringen om å ta tak i ladesituasjonen, både i behandlingen av Klimaplanen og Nasjonal Transportplan.
- Dette er en politisk sak, fordi det er et tverrpolitisk mål at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Da kan ikke ladeinfrastrukturen bli et hinder for dette målet. Regjeringen må ta grep, og sette seg ned med Statens Vegvesen, Nye veier og ladeoperatørene for å finne ut hva som er flaskehalsen, sier Sødal.
Tallene er publisert i den ferske NAF-rapporten «Skal alle med – må noe skje» (juli 2021), om hurtiglading langs norske veier. Tallene her er beregnet ut fra hvor mange elbiler som finnes, hvor mye de kjører, hva de forbruker og hvor ofte eierne sier de har behov for å hurtiglade, fratrukket hvor mange ladere som faktisk finnes i dag.
Så mange hurtig- og lynladere mangler det langs viktige hovedfartsårer i Norge (alle elbiler, utenom Tesla):
- Oslo – Kristiansand: 240
- Oslo – Trondheim: 118
- Trondheim – Fauske: 106
- Kristiansand – Stavanger: 34
- Narvik – Tromsø: 33
- Stavanger – Bergen: 12
- Oslo – Bergen: 0
- Fauske – Narvik: 8
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Lenker
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
– Bilen er tilbake på hverdagsreisen27.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang i bilbruk til og fra arbeid, kan trenden ha snudd, viser NAFs nye Trafikantbarometer. – Bilen er tilbake. Det er nå en klar økning i andelen som svarer at de bruker bilen til jobb, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
7 av 10 må snart finne fram vinterdekkene17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fremdeles kjører sju av ti bilister på sommerdekk uavhengig av om de bor i Nord-Norge eller Oslo. - Nå er det meldt kaldere og fare for snø flere steder i landet. Da er det på tide å finne fram vinterdekkene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Statsbudsjettet 2026: – Mer bompenger, større veiforfall15.10.2025 11:31:18 CEST | Pressemelding
Hverken fylkesveiene, rassikring, byene eller nye store nye veiprosjekter blir prioritert i statsbudsjettet for 2026. – Her er det ingen store ambisjoner hverken for å fjerne forfallet på veinettet eller sette i gang store prosjekter. Samtidig skal det igjen settes ny bompengerekord de neste årene, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
Elbilmoms: – Avgiftsjokk for bilistene15.10.2025 10:10:38 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag om å øke momsen på elbiler vil bety avgiftssjokk for bilkjøperne. – De bilene som det selges mest av, kan over natta bli 50 000 kroner dyrere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. I tillegg vil det bli dyrere med bensin- og dieselbiler.
Trenger 62 milliarder til rassikring av fylkesveiene – fikk én milliard i fjor13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn fem hundre steder langs fylkesveiene har betydelig rasfare. I fylker som Vestland, Møre og Romsdal og Troms vil rassikring koste milliarder av kroner. – Det er et utømmelig behov for penger til rassikring og vedlikehold av fylkesveiene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
